Joost puree pian multaa?

Kaarlo Räihä
1. heinäkuuta, 2009 21:47

Vuonna 2007 suuren hypen saattelemana markkinoille tullut Joost-videopalvelu saattaa olla pian entinen, sillä Joost julkaisi eilen tiedotteen, jonka mukaan yritys keskittyy jatkossa yrityspalveluiden tarjoamiseen. Samalla yritystä jonkin aikaa luotsannut Mike Volpi astuu sivuun toimitusjohtajan pallilta ja Volpin korvaajaksi on valittu Matt Zelesko.
Lisäksi Joost organisoi uudelleen liiketoimintaansa ja huhut kertovatkin jopa 70 ihmisen saavat kenkää, jonka jälkeen Joost työllistää enää noin 20 henkeä. Työntekijöiden irtisanomisen seurauksena Joostin Hollannissa sijaitseva toimipiste suljetaan kokonaan, joten Joostin toiminta jatkuu enää Lontoossa ja New Yorkissa.
Volpin mukaan taloudellisen alamäen aikana mainosrahoitteisen videopalvelun pyörittäminen ei ole helppoa, joten edessä on irtisanomisia ja toimipisteen sulkeminen.
Gigaom-sivusto on jo ennättänyt listaamaan syitä Joostin huonoon menestykseen, joita ovat mm. yrityksen liian nopea kasvu, sisällön vähyys, kovat kilpailijat (esim. Hulu) ja keskittyminen omaan asiakasohjelmaan, vaikka yrityksen olisi kannattanut panostaa alusta asti internet-selaimessa toimivaan katseluelämykseen.
Yrityspuolelle suuntautuminen voi osoittautua yllättävän haastavaksi Joostille, sillä samoista markkinoista taistelevat mm. Brightcove ja Akamai, joilla on selvästi enemmän kokemusta yrityksille suunnatuista palveluista.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.