NPD: Blu-ray-soitinten kauppa kasvoi alkuvuonna

Kaarlo Räihä
7. toukokuuta, 2009 21:26

Yhdysvalloissa erilaisia myyntilukuja kokoava NPD Group on julkaissut omat tietonsa Blu-ray-soitinten myynneistä, joiden mukaan taloudellinen ahdinko ei ole heikentänyt Blu-ray-soitinten kauppaa.
Yhdysvalloissa myytiin tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana yli 400 000 Blu-ray-soitinta. Tässä luvussa eivät ole mukana Sonyn PlayStation 3 -pelikonsolit tai tietokoneiden Blu-ray-asemat, vaan ainoastaan tavalliset Blu-ray-soittimet. Kasvua viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna tuli hieman yli 72 prosenttia, joten Blu-ray-soitinten kauppa tuntuu kiihtyvän vauhdilla.
Kasvun takana on pitkälti Blu-ray-soittimien alentunut hintataso. NPD:n mukaan viime vuoden ensimmäisellä neljänneksellä kuluttaja maksoi Blu-ray-soittimesta keskimäärin 393 dollaria ja tänä vuonna keskihinta oli laskenut 261 dollariin. NPD:n arvioiden mukaan kuluttajien maksama keskihinta laskee seuraavan kuuden kuukauden aikana 214 dollariin.
Vaikka Blu-rayn suosio on kasvussa, eivät monet Yhdysvalloissa asuvat kuluttajat edelleenkään ole tutustuneet Blu-ray-tekniikkaan. NPD:n tekemän kyselyn mukaan 58 prosenttia aikuisista tunsi Blu-rayn edelleen vieraaksi asiaksi.
NPD uskoo Blu-rayn suosion kasvavan edelleen, kun edulliset teräväpiirtotelevisiot ja Blu-ray-soittimet valtaavat hiljalleen markkinoita. NPD:n analyytikko Russ Crupnick pitää ystäviä, työkavereita ja perheenjäseniä tärkeässä roolissa, kun ihmiset tutustuvat Blu-rayn tuomiin etuihin. Crupnickin mukaan tavallista mainontaa tehokkaampia keinoja Blu-rayn suosion kasvattamiselle ovat ystävien antamat kehut Blu-ray-elokuvien kuvanlaadusta tai Blu-ray-elokuvien katselu kaverin luona.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.