Monty Pythonin YouTube-kampanja nosti myyntiä 23 000 prosenttia

Kaarlo Räihä
25. tammikuuta, 2009 15:05

Kerroimme viime vuoden marraskuussa, kuinka brittiläinen koomikkoryhmä Monty Python avasi oman virallisen YouTube-kanavan.
Monty Python -kanavan tarkoitus on tarjota kuluttajille videoleikkeitä erilaisista Monty Python -sketseistä ja samalla johdattaa kuluttajia ostamaan itselleen erilaisia Monty Python -aiheisia tuotteita. Jälkimmäisen tavoitteen saavuttaminen näyttää sujuneen erinomaisesti, sillä YouTube-blogin mukaan Monty Python -kanavan avaaminen YouTubessa kasvatti Monty Pythonien tekemien DVD-julkaisujen myyntiä Amazon-verkkokaupassa yli 23 000 prosenttia. Hyvien myyntilukujen ansiosta Monty Pythonit käväisivät Amazonin myyntisuosiota mittaavaan elokuva- ja TV-sarja-kategorian toisella sijalla.
YouTubeen verkkokauppoihin johdattelevat ostoslinkit rantautuivat viime lokakuussa. Aluksi pelkästään Yhdysvalloissa asuville kuluttajille näytetyt linkit ovat sittemmin vallanneet myös Euroopan, ja nykyään esim. iTunesiin ohjaavia ostolinkkejä näkevät mm. Saksassa, Espanjassa ja Hollannissa asuvat kuluttajat.
YouTuben omien sisällön tunnistavien työkalujen avulla tekijänoikeuden omistajat voivat lisätä ostolinkkejä kaikkiin videoihin, joissa näytetään tai kuullaan heidän omistamaansa sisältöä. Täten oikeudenhaltijat voivat hyötyä myös niistä videoista, jotka ovat YouTubessa luvattomasti.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.