Gartner: Nyt edessä musiikki-CD-levyjen viimeinen joulu

Kaarlo Räihä
22. joulukuuta, 2008 23:47

Musiikin hankkiminen CD-levyillä on laskenut suosiotaan tasaisesti viime vuosien aikana, ja nyt tutkimusyhtiö Gartner on esittänyt ennusteen, jonka mukaan tämä joulu olisi viimeinen musiikki-CD-levyjen joulu. Gartnerin lausunto ei kuitenkaan tarkoita sitä, että musiikki-CD-levyt kuolisivat pois kokonaan, vaan että ensi jouluna levy-yhtiöiden suurimpien rahavirtojen täytyy tulla muista lähteistä.
Gartnerin johtoportaassa työskentelevän Mike McGuiren mukaan levy-yhtiöiden antama tekohengitys CD:lle ei ole auttanut levy-yhtiöitä, vaan se on ainoastaan pahentanut tilannetta. Tutkimusyhtiön esittämien lukujen mukaan fyysisten audioformaattien kuten CD- ja LP-levyjen myynti on pudonnut parin viimeisen vuoden aikana nopeasti, sillä vuonna 2005 kyseisten tuotteiden myynti toi levy-yhtiöille yli 91 prosenttia näiden tuloista, mutta vuonna 2007 vastaava luku oli enää 77 prosenttia, eikä tilanne tule parantumaan jatkossa.
McGuiren sanoo, että levy-yhtiöiden pitäisi panostaa jatkossa voimakkaasti digitaaliseen jakeluun. Tämä tarkoittaa sitä, että levy-yhtiöiden koko tarjonta pitäisi olla välittömästi saatavilla digitaalisessa muodossa, jonka lisäksi CD-levyjen tarjontaa pitäisi vähentää.
"Ylimääräisten" CD-levyjen poistaminen jakelusta pienentäisi levy-yhtiöiden kuluja huomattavasti esim. logistiikkakulujen osalta. Tämän lisäksi kysynnän väärät ennakkoarvioinnit eivät koituisi enää taloudellisesti niin kohtalokkaiksi, koska fyysisissä tuotteissa ei olisi enää yhtä paljon rahaa kiinni kuin aikaisemmin.
CD-levyistä luopuminen ei tule kuitenkaan olemaan helppoa levy-yhtiöille, sillä niiden tuottavuuteen on levy-yhtiöissä luotettu jo useiden vuosien ajan. Gartnerilla uskotaan, että CD-levyt voisivat jatkossa toimia esim. promo-keinoja tai niitä voisi jaella kuulioille yhtyeiden keikoilla.
Gartnerin mukaan levy-yhtiöiden pitäisi tarjota kuluttajille useita erilaisia jakelumalleja, koska kuluttajat haluavat erilaisia vaihtoehtoja musiikin hankkimiseen ja kuunteluun. Levy-yhtiöiden tulisi tutkimusyhtiön mukaan tarjota kattavia ja joustavia lisensointiehtoja eri tahoille, jotta musiikkia saadaan tarjottua kuluttajille mahdollisimman monessa eri paikassa ja täten levy-yhtiöiden omistama musiikki saadaan tuottamaan myös online-aikakaudella.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.