EMA haluaisi estää pelien ja DVD-elokuvien varkaudet erillisellä tuoteaktivoinnilla

Kaarlo Räihä
2. joulukuuta, 2008 11:09

Viihde-elektroniikan jälleenmyyjiä kansainvälisesti edustava Entertainment Merchants Association (EMA) haluaisi muuttaa tietokone- ja konsolipelien myyntitapaa, jotta alan kokemat varkauksiin ja näpistyksiin liittyvät ongelmat saataisiin estettyä.
EMA:n Project Lazarus -koodinimellä kulkevan hankkeen tarkoitus on lisätä tuotteisiin kaupassa tehtävä fyysinen aktivointi, joka onnistuu ainoastaan tuotteen ostamisen jälkeen. Täten liikkeistä luvatta ulosvietyjä tuotteita ei voisi käyttää lainkaan, jolloin varkauksien ja näpistyksien määrän pitäisi laskea selvästi.
EMA ei ole vielä selventänyt tarkalleen miten aktivointi toimii, mutta ideaa on verrattu joidenkin vaatekauppojen käyttämiin väripanoksiin, joiden poistaminen vaatteista epävirallisin keinoin sotkee luvattomasti kaupoista viedyt vaatteet käyttökelvottomiksi. EMA selvittää parhaillaan mahdollisia vaihtoehtoja jälleenmyyjien ja pelivalmistajien kanssa, mutta aktivointien on tarkoitus toimia internetin kautta, jolloin varkauksien lisäksi voidaan estää pelien luvattomat ennakkomyynnit, koska pelien aktivoiminen voidaan aloittaa vastaa tietyn päivämäärän jälkeen.
Pelien lisäksi samaa aktivointia voisi käyttää myös DVD- ja Blu-ray-elokuvissa.
Tavallisissa liikkeissä asioiville kuluttajille muutoksen ei pitäisi tuoda ongelmia, sillä liikkeessä tehdyn aktivoinnin jälkeen tuote vastaa täysin nykyisiä tuotteita, joten ostamansa elokuvan tai pelin voi esim. myydä normaalisti eteenpäin.
EMA ei ole kuitenkaan ottanut kantaa siihen, miten internetin tai postimyymälöiden kautta myytyjen tuotteiden kohdalla tullaan toimimaan. Näissä tapauksissa tuotteen aktivoinnista vastaa todennäköisesti tuotteen myynyt taho, jolloin kuluttajan ei tarvitse kiikuttaa postin kautta toimitettua peliä lähimpään aktivointipisteeseen.
Aktivointien myötä tuotteen julkaisseen tahon olisi aiempaa helpompi seurata tuotteiden tarkkoja myyntilukuja. Jokaiselle tuotteelle voitaisiin myös antaa uniikki tunniste, joka voisi tarvittaessa toimia pelin tuoteavaimena, jolloin olisi mahdollista tehdä niin, ettei aktivoimattoman pelin tuoteavain toimisi lainkaan. Uniikin tunnisteen avulla peleissä käytettävää mainontaa olisi myös helpompi kohdentaa, sillä tietty kauppa voisi kohdentaa mainonnan kaikkiin niihin pelaajiin, jotka pelaavat kyseisestä liikkeestä ostettuja pelejä.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.