Verkkokaupat voittavat jouluna

Lauri Jämsä
27. marraskuuta, 2008 23:00

Joululahjoja metsästetään nykyään yhä useammin internetistä niin hakukoneiden kuin hintavertailusivustojenkin kautta - ainakin muualla kuin Suomessa.
Verkkokaupparatkaisuja tarjoava Soprano kertoo lehdistötiedotteessaan Tanskassa julkaistavan BizReportin tutkimuksesta, jonka mukaan yli puolet yhdysvaltalaisista kuluttajista käyttää hakukoneita halvempien tuotteiden etsimiseen. Hintavertailusivustoille oli tutkimukseen osallistuneista eksynyt noin joka kolmas.
Iso-Britanniassa luvut ovat vieläkin järisyttävämpiä - saarivaltiossa jopa 60 prosenttia kuluttajista on suunnitellut tekevänsä ainakin osan jouluostoksistaan verkossa. Myöntävästi vastanneista jopa 77 prosenttia aikoo tehdä joululahjaostoksistaan joko kaikki tai ainakin puolet verkossa. Luvut perustuvat Lontoossa toimivan, brittiläisten käyttäytymistä tutkivan, IMRG:n tilastoihin.
Synkkenevän taloustilanteen ja uusien kuluttajaryhmien (yli 40-vuotiaat) uskotaan kasvattavan verkkokauppojen suosiota vielä entisestään. Verkossa valikoima on helpommin saatavilla ja hinnat paremmin vertailtavissa. Viime aikoina yli 40-vuotiaiden kiinnostus verkkokauppoja kohtaan on kasvanut. Trendin odotetaan rantautuvan hiljalleen myös Suomeen.
"Suomessa verkkokaupan joulumyyntiä ei ole vielä erikseen tilastoitu, mutta joulun ajan verkkokauppa maassamme kasvaa samaa kansainvälistä vauhtia. Edellisenä vuonna Forrester Research -tutkimuslaitos arvioi joulukaupan verkko-ostamisen kasvavan 58 prosenttia ja suomalaisten ostavan joululahjoja keskimäärin 400 eurolla", Soprano Oyj:n verkkokaupppa-asiantuntija Riitta Auvinen kertoo yrityksen lehdistötiedotteessa.
Tilastokeskuksen tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisista 16-74-vuotiaista internetin käyttäjistä joka kolmas on ostanut verkosta viimeksi kuluneen kolmen kuukauden aikana. Aktiivisinta verkkokaupoissa asiointi on ollut 20-39-vuotiaiden keskuudessa. Heistä viimeksi kuluneen kolmen kuukauden aikana verkko-ostoksia on tehnyt noin puolet.
"Nyt jos koskaan pitäisi suomalaista tarjontaa olla verkossa enemmän. Arviolta neljännes suomalaisista euroista valuu ulkomaille. Talouden kasvun pysähtyessä suomalaisilla kuluttajilla olisi varmasti intoa ostaa kotimaisesta verkkokaupasta ulkomaisen toimijan sijaan. Nyt tarvitaan ripeää toimintaa, jotta saadaan joulukauppa vahvistamaan meidän kaikkien tulevaisuuden näkymiä", Auvinen teroittaa.

Muistathan, että tuoreimmat hintatiedot pukin kontin täytteille löydät AfterDawnin laitevertailusivuilta!

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.