Taulutelevisiot myyvät talouskriisinkin aikana

Matti Robinson
14. marraskuuta, 2008 11:46

Talouskriisi on vaikuttanut ihmisiin ja markkinoihin eri puolella maailmaa, mutta elektroniikkamyynti sen kun porskuttaa. Taulutelevisioita tullaan myymään tänä vuonna kotimaassa noin 400 000 ja Yhdysvalloissa uuden tutkimuksen mukaan yli 20 miljoonaa kotitaloutta on ostanut viimeisen vuoden aikana teräväpiirtotelevision.
Prosentuaalisestikin Yhdysvallat on Suomea edellä. Suomen 400 000 taulutelevisiota on noin 17 prosenttia kotitalouksista kun Yhdysvaltojen reilu 20 miljoonaa kääntyy lähes suoraan kahdeksikymmeneksi prosentiksi. Suomen osalta kasvua myyntimäärissä ei ollut kovinkaan paljoa viime vuoteen verrattuna.
Uusimman KOTEKin tiedotteen mukaan suomalaisten kiinnostuksen kohteena ovat edelleen suuremmat, yli 32-tuumaiset taulutelevisiot. Viime vuonnaa 75 prosenttia myynnistä kohdistui 32-tuumaisiin ja sitä suurempiin taulutelevisioihin.
Vaikka teräväpiirtotarjonta kasvaa niin kotimaassa kuin rapakon takana, niin suurimpana yksittäisenä syynä teräväpiirtotelevisioden suosioon nähdään vaihtoehtojen puute. Vaikka televisiota ostava ihminen ei tarvitsisi HDTV:tä, niin usein sellainen kuitenkin kaupasta kotiin kannetaan, sillä kaupoista ei löydy enää standarditarkkuudella varustettuja televisiota - edes pienemmistä kokoryhmistä.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.