YouTuben ensimmäiset täyspitkät Hollywood-elokuvat tulevat MGM:ltä

Kaarlo Räihä
10. marraskuuta, 2008 10:06

Kerroimme perjantaina huhuista, joiden mukaan YouTube olisi aloittamassa täyspitkien Hollywood-elokuvien esittämisen videopalvelussaan. Tuolloin asian yksityiskohdat olivat vielä pimennossa, mutta viikonlopun aikana on selvinnyt, että ensimmäisenä täyspitkien Hollywood-elokuvien jakelun YouTuben kautta aloittaa Metro-Goldwyn Mayer (MGM).
MGM:n tuo YouTuben tarjotaan elokuvien ohella myös TV-sarjoja. Palvelun kautta jaettavista elokuvista on tällä hetkellä mainittu ainakin Bulletproof Monk ja The Magnificent Seven (Seitsemän rohkeata miestä), joten näillä näkymin elokuvia tulee tarjolle hyvin laajalta aikajaksolta. TV-sarjoista listoilta löytyy ainakin American Gladiators, joka tulee saamaan oman YouTube-kanavansa. Tarkempi listaus tulevista ohjelmista selvinnee toivottavasti tänään, kun yritykset ilmoittavat tulevasta yhteistyöstä lehdistötilaisuuden muodossa.
MGM:n varajohtajana toimiva Jim Packer kertoi New York Times -lehdelle, että studio aloittaa toiminnan YouTubessa hiljalleen, eikä kaikkia studion elokuvia tulla näkemään YouTubessa, vaan Packerin mukaan alustava tavoite on pitää YouTubessa kerrallaan vain muutamia elokuvia.
Elokuvien näyttäminen palvelussa rahoitetaan niiden yhteydessä esitettävillä mainoksilla. Huhujen mukaan elokuvastudiot saavat noin 70 prosentin osuuden videoidensa mainostuloista ja loput rahat jäävät YouTubelle.
Yhteistyön myötä MGM pääsee myös suojelemaan tekijänoikeuksiaan paremmin, jonka myötä YouTubesta saattaa pian hävitä esim. James Bond- ja Rocky-elokuvista leikattuja pätkiä, joita YouTubesta löytyy tuntikaupalla. MGM voi myös jättää kyseiset pätkät YouTubeen ja kerätä osan niiden kautta tulevista mainostuloista itselleen.
MGM:n ohella myös muut suuret elokuvastudiot neuvottelevat tai testaavat videoidensa YouTube-jakelua, mutta monet studiot eivät lähde LionsGaten digitaalista mediapuolta johtavan Curt Marvisin mukaan YouTuben toimintaan "täysillä", ennen kuin palvelun mainospuoli on hiottu kunnolla kuntoon ja studioiden tekijänoikeudet saavat kunnon puolustuksen YouTuben suunnalta.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.