Missä hyvät televisio-ohjelmat?

Lauri Jämsä
8. marraskuuta, 2008 23:03

Sanomalehti Kaleva on perehtynyt uutisessaan viimeaikaiseen kanavatarjonnan lisääntymiseen ja sen ongelmiin.
Kalevan mukaan lisääntynyt kanava- ja ohjelmatarjonta on tuonut mukanaan valitettavia lieveilmiöitä. Määrä ja laatu ovat poikenneet kauas toisistaan, jonka useat katsojat ovat varmasti myös itse huomanneet.
"Tosiasia on, että hyviä ohjelmia on vähemmän kuin huonoja", myöntää myös haastateltu MTV3:n ohjelmapäällikkö Jani Hartikainen.
Samasta syystä kilpailu kovenee eri kanavien välillä, sillä laadukkaasta sisällöstä on pulaa. Neuvotteluja käydään jatkuvasti ulkomaisten yhtiöiden kanssa, sillä kansainvälinen hankinta on edullisempaa kuin oman tuotannon lisääminen.
"Kun sekä Neloselle että Maikkarille on tullut lisää kanavia, niin se on lisännyt erityisesti painetta. Heidän täytyy täyttää lisää ohjelma-aikaa. He ovat panneet enemmän ihmisiä hakemaan ohjelmia markkinoilta ja silloinhan käy niin, että hyvistä ohjelmista kisataan", aprikoi Kalevan mukaan Yleisradion kansainvälisen ohjelmahankinnan päällikkö Tarmo Kivikallio.
Yleisradio on perinteisesti pitäytynyt eurooppalaisissa ohjelmatoimittajissa, mutta uskaltautui viime vuonna myös yhdysvaltalaisen tarjonnan pariin. YLE teki Suomen televisiohistorian laajimman sopimuksen Yhdysvaltoihin allekirjoittaessaan sopimuksen ohjelmakaupoista HBO-televisioyhtiön kanssa.
Vaikka paljon ohjelmaa tulee Yhdysvalloista, uskotaan eurooppalaisen ohjelmatarjonnan lisääntyvän niin YLE:llä kuin MTV3:llakin.
"Katsojien reagoinnit voivat olla yllättäviä. Serranon perheen ansiosta espanjan kieli nousi erittäin suosituksi - sarjan takia jopa opiskellaan kieltä. Tällaisten suosikkien löytäminen ei ole yksinkertaista ja joskus mennään aika lujaakin metsään", YLE:n Tarmo Kivikallio myöntää.
Lue koko juttu Kalevan sivuilta.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.