Britit kehittivät uuden logon MP3-yhteensopivuudelle

Kaarlo Räihä
5. marraskuuta, 2008 9:41

Audiotiedostojen puolella suurta suosiota nauttiva MP3-formaatti valtasi internetin 1990-luvun puolen välin jälkeen, mutta toistaiseksi formaatin kehitelleet tahot eivät ole saaneet aikaiseksi tunnistettavaa logoa, joka kertoisi kuluttajalle tuotteen MP3-yhteensopivuudesta.
Nyt Britanniassa toimivat digitaalisia latauspalveluita pyörittävät tahot ovat kyllästyneet tähän epäkohtaan, jonka vuoksi he ovat julkaisseet oman MP3 compatible -logon, joka kertoo kuluttajille, että näiden ostama musiikkikappale toistuu käytännössä kaikkien markkinoilta löytyvien musiikkisoittimien kanssa.
Uuden logon työsti viihde-elektroniikkaa myyvien tahojen etujärjestö Entertainment Retailers Association (EKA) ja sen voi jatkossa nähdä HMV-, Woolworths-, 7digital-, Digitalstores-, Tescodigital-, Tunetribe- ja Play.com-verkkokaupoissa. ERA:n tavoitteena on tehdä uudesta logosta kansainvälinen standardi ja netissä toimivien latauspalveluiden lisäksi samainen logo olisi tarkoitus saada myös MP3-musiikkia toistaviin laitteisiin.
Jälleenmyyjien lisäksi uusi logo on saanut kiitosta myös musiikkiteollisuuden etuja puolustavalta British Phonographic Institutelta (BPI), jonka johtaja Geoff Taylor sanoi uuden logon kertovan kuluttajille toimivuuden lisäksi myös sen, että kyseisiä kappaleita myydään luvan kanssa, jonka myötä artistit ja yhtyeet saavat oman osuutensa myynneistä.
Briteissä digitaalisen musiikin myynti on jatkanut kasvuaan vauhdilla. Laillisten musiikkilatausten osalta kasvua on singelejen osalta tullut 41 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna ja albumeiden kohdalla vastaava kasvu on 69 prosenttia.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.