Kommentti: Kesko heräämässä verkkokaupan todellisuuteen?

Petteri Pyyny
29. lokakuuta, 2008 15:09

Kesko, kuten käytännössä kaikki muutkin suomalaiset perinteiset kuluttajaelektroniikan jälleenmyyjät, ovat olleet täydellisen pihalla verkkokaupan kasvusta jo vuosikymmenen ajan. Niinkin tunnetut ja luotetut brändit kuin Musta Pörssi, Tekniset, Veikon Kone ja Expert ovat vain tyynesti katselleet vierestä, kun isot ja pienet verkkokaupat ovat pikkuhiljaa napsineet niiden markkinaosuutta aina vain kiihtyvään tahtiin.
Kesko toki muistaa hehkuttaa netAnttila-konseptiaan, mutta se ei liiemmin auta, kun samaan aikaan esim. Musta Pörssi -ketjun liikevaihto syöksyy (PDF) tappavaa tahtia alaspäin. Nyt alamäen pysäyttämiseksi Kesko on avaamassa uutta verkkokaupan ja kivijalkamyymälän yhdistelmää, Koneboxia. Näinkin pian? Nettikaupan alkamisesta Suomessahan tulee kuluneeksi vasta noin 12 vuotta..
On jokseenkin käsittämätöntä, että valtavalla vuosikymmenien työllä rakennetut brändit eivät huomaa verkon mahdollisuuksia. Osasyynä asiaan on monella ketjulla myös se, että ne ovat oikeasti vain usean itsenäisen yrittäjän muodostamia brändiketjuja ja jos ketju alkaa taistelemaan oman yrittäjänsä kanssa samoista kuluttajista, on ongelma tietysti hyvin konkreettinen. Mutta onko sekään sitten hyvä, että pian ihmisille tulee ensimmäisenä mieleen Verkkokauppa.com tai Jimm's PC Store, kun he ajattelevat "hyvää kodinelektroniikkakauppaa"?
Tietysti vielä surullisempi tarina on S-ryhmä, joka on tavallaan samassa tilanteessa yrittäjävetoisten ketjujen kanssa -- jokainen osuuskauppa on itsenäinen yksikkö ja verkkomyynti olisi vaikea upottaa tähän malliin. Mutta onhan hieman koomista, että Prisma.fi vie epämääräisen näköiselle S-ryhmän hakutulossivulle eikä verkkokauppaan, josta voisi ostaa Prismasta löytyviä tuotteita.
Kodinelektroniikka ja tietotekniikka on ehkä kärjistetyin ja helpoin esimerkki suurten, perinteisten ketjujen täydellisen epäonnistuneesta tilannetajusta. Mutta vaaditaanko "ruokakaupan verkkokauppapistecom" siihen, että S- ja K-ryhmä alkavat vakavissaan kokeilemaan päivittäistavaroiden myyntiä verkossa?
Britannian suurin päivittäistavarakauppa Tesco on todistanut jo vuosia sitten, että ruoan ja muun päivittäistavaran myynti verkossa voi olla erittäin, erittäin hyvä bisnes, kun sen tekee oikein (vuoden 2007 tilinpäätöksessä mainitaan Tescon verkkokaupan liikevaihdoksi 1,2 miljardia puntaa).
Ehkäpä veikonkoneiden ja muiden mielestä me suomalaiset olemme vain sen verran hitaasti oppivaa kansaa, että meille ei tarvitse tarjota mitään uutta ja mullistavaa, kuten 90-luvulla keksittyä konseptia verkkokaupasta? Tällä välin Verkkokauppa.com:n liikevaihto on tosin ehtinyt "lipsahtaa" jo sadan miljoonan euron paremmalle puolelle ja samaan aikaan suomalaiset lappavat yhä kasvavia euromääriä ulkomaisiin verkkokauppoihin kotimaisen tarjonnan puutteessa.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.