Operaattorin varoitus vähentäisi musiikin luvatonta lataamista

Kaarlo Räihä
13. lokakuuta, 2008 18:37

Musiikkiteollisuuden edustajilla on monta syytä riemuun Isossa-Britanniassa, jos Entertainment Media Researchin (EMR) tekemän kyselyn tulokset pitävät paikkaansa.
Brittiläisten suhtautumista mm. luvattomaan lataukseen testannut kysely nimittäin kertoo, että lähes 75 prosenttia musiikkia luvattomasti lataavista tahoista lopettaisi kyseisen toiminnan, jos internet-operaattori lähettäisi näille huomautuksen musiikin luvattomasta lataamisesta. Briteissä on tällä hetkellä jo kuusi internet-operaattoria, jotka lähettelevät asiakkailleen huomautuksia, jos nämä lataavat tai jakelevat luvatta tekijänoikeudella suojattua materiaalia.
Briteissä tänä kesänä alkanut latauksien valvonta on jo säikäyttänyt monia henkilöitä, ja tämä näkyy myös EMR:n tekemässä kyselyssä, sillä 61 prosenttia luvatonta latausta harrastavista tahoista uskoo, että heidän internet-operaattorinsa vahtivat heidän latauksiaan. Kaksi kolmasosaa ei kuitenkaan usko jäävänsä kiinni luvattomista latauksistaan.
Toinen ilonaihe musiikkiteollisuuden edustajille on kyselyn mukaan laillisten musiikkikauppojen ja -palveluiden suosio, sillä 51 prosenttia vastaajista ilmoitti lataavansa musiikkia laillisista musiikkikaupoista. Luvaton lataaminen on kyselyn mukaan suosituinta nuorten keskuudessa, sillä 58 prosenttia 13-17 -vuotiaista nuorista ilmoitti ladanneensa luvatta tekijänoikeudella suojattua musiikkia.
Suurin syy laillisten latauspalveluiden syrjimiselle on kyselyn mukaan laillisten palveluiden heikko tarjonta, jonka takia kaksi kolmesta kyselyyn vastanneesta luvattomasta lataajasta ilmoitti suosivansa luvattomia keinoja.
Lailliset musiikkipalvelut ovat kyselyn mukaan erityisen suosittuja yli 35-vuotiaiden kuluttajien keskuudessa, sillä 40 prosenttia heistä ilmoitti ostavansa joka kuukausi ainakin yhden musiikkikappaleen.
Uuden musiikin löytämisen osalta suosituin verkkosivusto on YouTube 41 prosentin osuudella, jonka perässä toisena seuraa MySpace 25 prosentin osuudella. Verkkosivustot jäivät kuitenkin jälkeen radiosta, joka on edelleen suosituin tapa tutustua uuteen musiikkiin.
Kyselyyn otti osaa 1 500 brittiläistä kuluttajaa.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.