DVD-elokuvat edelleen selvästi suosituin tapa katsella elokuvia Yhdysvalloissa

Kaarlo Räihä
18. syyskuuta, 2008 10:27

Markkinatutkimusyhtiö NPD Group on tehnyt Yhdysvalloissa selvityksen kuluttajien tavoista katsella elokuvia, jonka seurauksena käy ilmi etteivät internetin eri maksulliset videopalvelut kilpaile DVD-elokuvien kanssa suosiosta ainakaan, jos osuuksia mitataan hankintoihin käytettyjen dollareiden osalta.
DVD:n osuus vuokraukset ja myynnit yhteenlaskettuna on huimat 81 prosenttia. Toisella sijalla ovat elokuvateatterit, jotka saavat noin 18 prosentin osuuden kuluttajien dollareista. Latauspalveluiden osuus on vaatimaton 0,5 prosenttia. DVD:n osalla DVD-elokuvien myynnin osuus oli 41 prosenttia, TV-sarjojen DVD-julkaisujen myynnin osuus 11 prosenttia ja DVD-vuokrausten osuus 29 prosenttia.
Luvut eroavat merkittävästi musiikin myynnistä, jossa digitaaliset latauspalvelut ovat iTunesin johdolla kaapanneet haltuunsa lähes kolmanneksen musiikkimarkkinoista. NPD:n analyytikko Russ Crupnick uskoo tilanteen muuttuvan elokuvienkin osalta, mutta muutos ei ole tapahtumassa aivan välittömästi.
Maksullisen internet-sisällön sijaan kuluttajat ovat kuitenkin kiinnostuneet ilmaisesta sisällöstä, sillä 52 prosenttia vastaajista kertoi katselleensa videoita esim. YouTubesta ja vastaavista videopalveluista.
Monien kaupallisten latauspalveluiden ongelmina ovat käytettävät DRM-suojaukset ja heikko tarjonta, joiden seurauksena kuluttajien on helpompi hankkia itselleen elokuvat ja TV-sarjat DVD-versioina kuin ladata niitä internetin maksullisista kauppapaikoista.
Tutkimusta varten haastateltiin 11 000 yhdysvaltalaista kuluttajaa.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.