Arboga-kohu jatkuu - mainostajat katoavat? - ylläpito boikotoi mediaa

Kaarlo Räihä
12. syyskuuta, 2008 20:29

Arbogan lapsimurhien ruumiinavauskuvista alkanut kohu The Pirate Bayn (TPB) ympärillä ei ole laantumassa. Expressen-lehden verkkosivut kertoivat (Googlen käännös) keskiviikkona kampanjasta, jonka tarkoituksena on vedota sivustolla mainostaviin tahoihin, jotta nämä poistaisivat oman mainoksensa TPB:n sivustolta ja täten aiheuttaisivat tulonmenetyksiä sivustolle.
Expressenin mukaan sunnuntaina alkaneen kampanjan takia ainakin kolme mainostajaa oli poistanut mainoksensa TPB:n sivustolta keskiviikkoon mennessä. Kampanjan mukaan sananvapaus sallii myös inhimillisyyden osoittamisen, ja kampanjan blogisivulla linkataan mm. Expressenin tekemään online-gallupiin, jonka mukaan kolme neljäsosaa ruotsalaisista haluaisi ruumiinavauskuvat pois TPB:stä.
Asian ympärillä liikkuva vääristelevä uutisointi on nyt riittänyt TPB:lle, joka on ilmoittanut katkaisevansa kaikki yhteydet mediaan. Ylläpitäjien mukaan heidän jättämiin soittopyyntöihin ei vastata, eikä heidän lehdistön edustajille lähettämiä posteja lueta. Tämän takia mediassa liikkuvan väärän informaation korjaaminen on mahdotonta, jonka seurauksena TPB:n ylläpitäjät eivät pidä jatkossa mitään yhteyttä mediaan.
TPB:n Brokep-nimimerkillä tunnettu Peter Sunde kertoo blogissaan (Googlen käännös), kuinka hän sai median pelleilystä tarpeeksi, kun Sveriges Televisionin (SVT) järjestämä keskustelutilaisuus asian tiimoilta osoittautui keskustelun sijasta yksipuoleiseksi mustamaalaamiseksi. Sunde oli erittäin pettynyt asiasta, koska SVT on televisiomaksuin rahoitettu yleishyödyllinen kanava, jonka pitäisi kertoa ihmisille totuus, eikä vääristellä asioita skandaalilehtien tapaan.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.