Pelintekijä julkaisi yhteenvedon latauskyselystä

Kaarlo Räihä
14. elokuuta, 2008 10:43

Kerroimme maanantaina pelejä tekevästä Cliff Harrisista, joka halusi tietää syitä sille, miksi ihmiset lataavat luvatta hänen tekemiään pelejä.
Harrisin blogi-teksti herätti runsaasti keskustelua internetin syövereissä ja nyt Harris on koostanut lupaamansa yhteenvedon saadusta palautteesta.
Vaikka Harris pyysikin, että ihmiset keskittyisivät hänen tekemien pelien ruotimiseen, koski suurin osa vastauksista peliteollisuutta yleisesti.
Vastaajista vain pieni osa vetosi erilaisiin ideologioihin, jonka nojalla tekijänoikeuksia ei saisi olla, vaan kaiken informaation pitäisi olla avointa kaikille. Harrisin mielestä kyseinen suhtautuminen asiaan on lähinnä hölmöä, ja Harris olikin mielissään siitä, että vain muutama vastaaja perusteli luvatonta lataamista tällä tavalla.
Yksi suuri kannustin luvattomaan lataamiseen oli palautteiden perusteella raha tai lähinnä pelien korkea hintataso. Vaikka kaikki eivät sanoneet pelien hintaa suurimmaksi syyksi luvattomalle lataamiselle, oli pelien hinnoittelu yleensä yksi osasyy sille, että monet tahot lataavat pelejään luvatta. Palautteiden perusteella monet tekisivät enemmän heräteostoksia, jos pelien hinnat olisivat alhaisempia.
Toinen suuri syy oli pelien huono laatu, joka pelien lisäksi koskettaa pelitalojen ja jälleenmyyjien asiakastukea. Myös pelien sisältämät bugit ja korkeat laitteistovaatimukset ajoivat vastaajia luvattomien latausten polulle. Monien mielestä pelit toistavat itseään liikaa ja pelattavuudessa on usein isoja ongelmia. Myös pelien demo-versiot saivat huonon arvosanan, sillä vastaajien mielestä ne ovat yleensä liian lyhyitä, eivätkä ne välttämättä kerro koko totuutta lopullisesta tuotteesta.
DRM-suojauksien osalta Harris sai paljon omasta mielestään hyvää ja järkevää palautetta, jonka perusteella Harris päätti poistaa Democracy 2 -pelinsä käyttämän DRM-suojauksen, jonka myötä kaikki Harrisin pelit ovat nyt vapaita kopiointisuojauksista. Harris suosittelee samaa myös muille pelintekijöille ja pelitaloille, jos nämä haluavat parantaa myyntilukujaan luvattomien lataajien keskuudessa.
Pelien jakelu oli monille ongelma, sillä kaikkia pelejä ei ole saatavilla kaikkialla, jolloin pelaajat lataavat kyseiset pelit luvatta, jotta he pääsevät pelaamaan niitä. Palautteiden perusteella Valven Steam-järjestelmä on monien pelaajien suosiossa, ja Harris haluaisikin myydä pelejään Steamin kautta, vaikka hän ei varsinaisesti ymmärrä miten hänen oma verkkomyyntinsä eroaa Steamista. Valitettavasti Harris ei ainakaan vielä aloita Steam-kauppausta, koska Harrisin mukaan pelien saaminen myyntiin Steamiin ei ole aivan yksinkertaista.
Noin viisi prosenttia vastaajista kertoi lataavansa pelit joka tapauksessa luvatta, koska se on ilmaista ja siitä on vaikea jäädä kiinni, joten luvattomien kopioiden levittäminen jatkunee tulevaisuudessakin.
DRM-suojauksien poistamisen lisäksi Harris aikoo parantaa peliensä demoja, jotta potentiaaliset ostajat saavat paremman kuvan itse pelistä. Lisäksi Harris alensi kokeilumielessä Kudos 1 -pelinsä hintaa ja hän aikoo myös miettiä tarkemmin tulevan Kudos 2 -pelinsä hinnoittelua. Harris aikoo myös parantaa peliensä laatua viimeistelemällä ne paremmin ja samalla hän aikoo helpottaa oman verkkokauppansa kautta pelien ostamista, jotta itse ostotapahtuma ei olisi liian hankala kuluttajille.
Harris toivoo muidenkin pelitalojen ja pelinkehittäjien kuuntelevan potentiaalisilta asiakkailta tulevaa palautetta, jotta peleistä saadaan parempia ja niitä saadaan täten myytyä enemmän, mutta Harris tietää, ettei ihmeitä kannata odotella tämän asian suhteen.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.