Pelintekijä: Miksi waretat pelini?

Kaarlo Räihä
11. elokuuta, 2008 3:58

Tietokone- ja konsolipelien luvaton kopiointi on herättänyt runsaasti keskustelua internetin eri nurkissa ja nyt indie-pelejä kehittävä Cliff Harris haluaa kuulla syitä sille, miksi ihmiset lataavat luvatta pelikopioita itselleen.
Harris on itse jyrkästi luvatonta kopiointia vastaan, mutta hän haluaa nyt udella perusteluita luvattomien kopioiden lataamiselle ja pelaamiselle, jotta hän voi voisi yrittää parantaa liiketoimintaansa korjaamalla joitain ongelmia, joiden takia luvattomat kopiot ovat niin suosittuja.
Monien luvattomien lataajien mielestä suurimmat ongelmat ovat pelien korkeat hinnat, tiettyjen pelien ärsyttävät kopiointisuojaukset, pelien heikko laatu ja tiettyjen julkaisujen kohdalla ostamisen hankaluus. Monien pelien kohdalla demo-version puuttuminen tai hidas julkaisu maailman eri äärissä saattavat myös ajaa pelaajat luvattomien kopioiden pariin, mutta pelaajien vaakakupista löytynee muitakin syitä, joiden takia peli on ladattu luvatta ostamisen sijaan.
Harris on itse luonnollisesti kiinnostunut siitä, minkä takia ihmiset lataavat luvattomia kopioita hänen tekemistään peleistä. Harris aikoo lukea kaiken saamansa palautteen asian tiimoilta ja koota yhteenvedon, jonka hän julkaisee sivustollaan myöhemmin. Saadut viestit Harris lupaa käsitellä anonyymisti, joten viestit tai niitä lähettävien tahojen sähköpostiosoitteet eivät päädy esim. BSA:n haltuun.
Harrisin kysely on saanut runsaasti avoimia vastauksia miehen blogissa, jonka perusteella selviää ainakin se, että monet henkilöt ovat kiinnostuneet pelialan nykyisestä tilanteesta ja keinoista, joiden avulla pelien myyntiä saataisiin elvytettyä.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.