Pelien waretus ei onnistu enää tulevaisuudessa

Lauri Jämsä
26. toukokuuta, 2008 1:10

Pelitalot kertovat piratismin nakertavan heidän talouttaan aina vain pahemmin ja pahemmin. Uutuuspelit saa joskus internetistä jopa ennen kuin ne löytävät tiensä kauppojen hyllyille. Tähän asti peliteollisuus onkin ollut voimaton PC-pelien laittoman kopioinnin ja leviämisen edessä.
Tulevaisuus saattaa näyttää pelitaloille kuitenkin kirkkaammalta, koska Atarin perustaja Nolan Bushnellin mukaan tulossa oleva järjestelmä tekee pelien laittoman kopioinnin mahdottomaksi. Asiasta kertoo GamesIndustry.biz.
Bushnellin lupailema järjestelmä perustuu uuteen piiriin, joka integroidaan jokaisen tietokoneen emolevylle. "Suurin osa myyntiin tulevista uusista tietokoneista tulevat sisältämään TPM-piiriksi kutsutun salauspiirin", hän hehkuttaa.
"Tämä tarkoittaa sitä, että voimme luoda yksittäisiä salausavaimia, joiden käyttö tekee piratismista käytännössä mahdotonta. Tämä avaa jättimäiset markkinat alueilla, joilla piratismi on suuri ongelma", Bushnell selventää.
Tarkemmin uuden järjestelmän käyttöönotosta ei Atarin perustaja kuitenkaan puhunut.
PC-pelien laiton kopiointi on ollut kuuma puheenaihe viime aikoina. Suuri piraattiversioiden suhde laillisesti ostettuihin peleihin on ajanut jotkut pelitalot jopa vaihtamaan alustaa, pois Windowsista.
Bushnellin mukaan elokuvien ja musiikin laiton kopiointi on toisesta ääripäästä. Sen estämisen hän arvioi olevan luultavasti jopa mahdotonta. "Jos pystyt nähdä tai kuulla sen, voit myös kopioida sen", Atarimies arvioi.
"Pelit ovat kuitenkin asia erikseen, koska ne ovat niin tiukasti kytköksissä koodiin. TPM tulee tekemään sen minkä lupaakin, poistaa piratismin PC-pelien maailmasta", hän uhoaa. "Heti kun piirejä alkaa löytymään tarpeeksi monista tietokoneista, alamme nähdä niiden vaikutuksen pelimyyntiin."

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.