MySpace avaa oman musiikkikaupan

Kaarlo Räihä
4. huhtikuuta, 2008 12:00

Suosittuna sosiaalisen verkostoitumisen palveluna tunnettu MySpace ilmoitti eilen lisäävänsä Universal Music Groupin, Sony BMG Music Entertainmentin ja Warner Music Groupin musiikkia kuluttajien ostettavaksi omalle MySpace Music -sivustolleen.
Vaikka EMI:n mukanaoloa ei ole vielä virallisesti vahvistettu, näyttä todennäköiseltä, että myös EMI:n musiikkia ilmaantuu MySpace Musicin valikoimiin ja New York Timesin saamien tietojen mukaan yritysten väliset neuvottelut olisivat jo loppusuoralla. Sopimusten myötä suuret levy-yhtiöt saavat itselleen osan MySpacen osakkeista ja MySpace Music saa vastapalveluksena levy-yhtiöiden koko musiikkitarjonnan käyttöönsä.
Kuluttajille MySpace Music yrittää tarjota kaikkea mahdollista, sillä kuluttajat voivat kuunnella kappaleita ilmaiseksi palvelun kautta, ostaa niitä itselleen joko yksittäisinä kappaleina tai kokonaisina albumeina ja mahdollisesti liittyä kuukausimaksulliseen tilauspalveluun, jonka kautta kuluttaja voi ladata rajoittamattomasti musiikkia palvelun kautta. Musiikin lisäksi palvelun kautta voi katsella musiikkivideoita, tilata soittoääniä sekä ostaa konserttilippuja, t-paitoja ja muuta yhtyeisiin/artisteihin liittyviä tuotteita.
Kappaleiden kuuntelu ja musiikkivideoiden katselu rahoitetaan mainoksilla ja kuluttajien ostamat kappaleet ovat DRM-vapaita, joten kuluttaja voi tutustua kaupan sisältöön kaikessa rauhassa ja halutessaan ostaa lempikappaleensa ilman turhia rajoituksia. MySpace-yhteisön jäsenet voivat luoda MySpace Musicin avulla omia soittolistoja, joita he voivat sitten suositella muille MySpace-yhteisön jäsenille.
Suomessa asuville kuluttajille suurin epäkohta on se, että palvelu aukeaa ainoastaan Yhdysvalloissa asuville kuluttajille. Muiden mediakauppojen tapaan MySpace Musicin toimialuetta on tarkoitus laajentaa myöhemmin Yhdysvaltojen ulkopuolelle, mutta toistaiseksi mitään aikataulua tälle ei ole annettu.
MySpacen taistelu musiikkikauppojen markkinaherruudesta ei tule olemaan helppoa, mutta MySpacella on muutama selkeä etu muihin musiikkikauppoihin verrattuna, joista ensimmäinen on palvelun suosio. MySpacessa vierailee kuukausittain yli 110 miljoonaa ihmistä ja tämän lisäksi yhteisössä ovat mukana käytännössä kaikki maailman yhtyeet ja artistit, jolloin MySpace Music on helppo integroida suoraan yhtyeiden ja artistien MySpace-sivuille.
Tutkimusyhtiö Forrester Researchin analyytikko James McQuivey ei kuitenkaan usko, että MySpace Music valtaisi markkinoita kovinkaan nopeasti. McQuiveyn mukaan Apple hallitsee digitaalisen musiikin markkinoita ainakin seuraavat kaksi tai kolme vuotta iTunesin ja iPodien avulla, mutta sen jälkeen tilanne saattaa muuttua, jos Apple ei pysty tarjoamaan omaa Music 2.0 -palveluaan.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.