Verkkoshoppailu ei enää kammoksuta suomalaisia

Ilkka Ketola
3. huhtikuuta, 2008 14:22

Internet-shoppailu on tulossa yhä tavallisempi osaksi suomalaisten ostosarkea, selviää Itellan teettämästä tutkimuksesta. Verkkokauppa nähdään Suomessa tänä päivänä enenevässä määrin "oikeana" kauppana perinteisten kauppojen rinnalla. Aivan kuten perinteisessäkin kaupassa, myös verkossa miehiä ja naisia motivoivat ostoksille erilaiset asiat, ja sukupuolen mukaan verkkokaupalta odotetaan erilaisia asioita.
Tutkimuksen mukaan nettikaupan suunnittelussa kannattaakin huomioida kohderyhmä ja ostajan tarpeet, sillä ihmiset haluavat "hypistellä" tuotteita ennen ostopäätöksen tekemistä. Erityisen hyödylliseksi verkkokauppa koetaan lahja- ja sisustustavaroiden hankinnassa.
Itellan tammi-helmikuussa 2008 teettämään tutkimukseen vastasi yli 14 000 netin käyttäjää, joista peräti 90 prosentilla oli jo kokemusta ostamisesta internetin kautta. Tutkimus on toistaiseksi laajin maassamme tehty selvitys, jossa valotetaan suomalaisten suhtautumista verkko-ostamiseen. Itella sai verkkohaastatteluiden kautta yli 100 000 erillistä verkkokauppaan liittyvää avointa kommenttia.
Vastaava tutkimus tehtiin myös vuosi sitten, ja vuodessa on selvästi tapahtunut muutosta verkko-ostamiselle myönteisempään suuntaan.
"Verkkokaupasta on tullut kauppa muiden joukossa. Ostopäätöksiä arvioidaan jo osittain aivan samojen kriteerien perusteella kuin tavallisissakin kaupoissa. Turvallisuus nousi vastauksissa selvästi esiin vielä viime vuonna, mutta nyt suomalaiset pitävät sitä jo niin itsestään selvänä asiana, että muut seikat ratkaisevat verkko-ostoksille lähtemisen", toteaa verkkokauppapalveluiden johtaja Leena Poutanen Itellasta.
Verkkokaupan käytettävyyden suunnitteluun kannattaa panostaa tosissaan, sillä tutkimuksessa tärkeimmiksi verkkokaupan suosioon ja kaupantekoon vaikuttaviksi seikoiksi nostettiin ostoksilla käymisen helppous (56 %). Tärkeää oli myös ostettavan tuotteen edullisuus (19 %) ja joustavuus (18 %).
"Edullisuudella tarkoitettiin nimenomaan hinta-laatu-suhdetta. Arvokkaampiakin tuotteita halutaan ostaa netistä, jos hinta on niin sanotusti kohdallaan. Kuluttajat eivät halua maksaa tuotteesta netissä enempää kuin kaupassakaan, vaikka kokevat ostosten tekemisen helppouden olevan verkko-ostamisen valtti", Poutanen toteaa.
Verkkohaastattelussa selvisi myös, että miehet odottavat verkkokaupalta eri ominaisuuksia kuin naiset. Miehet kokevat hyötyvänsä verkkokaupoista, kun he saavat ulottuvilleen laajan tuotevalikoiman, pystyvät vertailemaan tuotteita ja etsimään hyvää hinta-laatu-suhdetta. Naiset taas hakeutuvat verkkokauppaan, koska haluavat joustoa ajankäyttöönsä. Poutasen mukaan naiset haluavat tehdä löytöjä ja odottavat löytävänsä hyviä tarjouksia kiireettömältä ostosseikkailultaan.
Ensimmäisen shoppailukokemuksen jättämä mielikuva on myös erittäin tärkeä. Verkkokauppaan palaamisen ja asiakastyytyväisyyden kannalta kaikkein olennaisimmaksi asiaksi nousi sekä miehille että naisille tärkeimmäksi se, että ensimmäisestä ostosmatkasta jäi myönteinen kuva.
"Kuluttajalle täytyy tarjota helppo ostoskokemus ja annetut lupaukset tulee pitää. Verkkokaupassa täytyy sekä ohjelmiston, taustalla olevien prosessien että logistiikan olla kunnossa ja toimia yhteen. Tuotteen täytyy tulla luvattuna aikana perille", Poutanen muistuttaa.
Selvityksen perusteella näyttää siltä, että paljon kysyntää olisi erityisesti lahja- ja sisustustavaroita tarjoaville verkkokaupoille.
"Lahjojen ostaminen koetaan usein erityisen vaikeaksi. Verkkokauppoihin on mahdollisuus rakentaa valmiita lahjaideapalveluita, jotka auttavat vaikeassa ideoinnissa. On kätevää, kun saa valmiita vaihtoehtoja, mitä ostaa esimerkiksi 15-vuotta täyttävälle kummipojalle tai tupaantuliaislahjaksi tuttavaperheelle. Lahjojen ostaminen on myös usein stressaavaa, kun aikaa ei tahdo löytyä ja on pakko kuitenkin hankkia jotain. Verkkokaupan kautta voi samalla hoitaa tarvittaessa vaikka kotiinkuljetuksen suoraan lahjan saajalle", Poutanen toteaa.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.