Mac on pop!

Lauri Jämsä
2. huhtikuuta, 2008 11:13

Apple-tuotemerkki äänestettiin jokin aika sitten eniten kuluttajien elämään ja käyttäytymiseen vaikuttaneeksi tuotemerkiksi.
Vastaajat kertoivat Applen kyseenalaistaneen IT-alan toimintatavat ja näyttäneen kehityksen suuntaa muille valmistajille. Microsoft sai sen sijaan kunnian tulla valituksi yritykseksi, jonka toimintatapoja asiakkaat haluaisivat muuttaa eniten. Ohjelmistoyritystä pidettiin aikaisemmin edelläkävijänä, josta on tullut nyt toisten IT-alan yritysten kopioija. Asiasta kertoi yhdysvaltalaisten tuotemerkkien analysointiin erikoistunut verkkolehti brandchannel.com.
Uusimmassa tilanneraportissaan tutkimusyhtiö Piper Jaffray arvioi Applen tietokoneiden markkinaosuuden nousseen kuluttajamarkkinoilla jo 10 prosenttiin. Yhdysvalloissa uusista myydyistä tietokoneista raportoidaan jo joka viidennen olevan omppumallistoa.
Applen Mac-tuoteperheen tietokoneiden myyntimäärien kerrotaan kasvaneen yli kaksi kertaa tavallisten PC-tietokoneiden myyntiä nopeammin Applen siirryttyä käyttämään Intelin suorittimia vuonna 2006. Tämä siitä huolimatta, että Mac-tietokoneet on hinnoiteltu teholtaan vastaavia PC-koneita korkeammalle. Tilastoista voikin vetää suoran johtopäätöksen, että käyttäjät ovat nykyään valmiita maksamaan laadusta, tyylistä ja helppokäyttöisyydestä.
Perustietokoneiden hinnat ovat laskeneet viime vuosina suhteellisen paljon, mutta Piper Jaffrayn mukaan Mac-koneiden hintataso on noussut viimeisen kahden vuoden aikana noin 150 dollaria.
Applen kerrotaan menestyvän hyvin kuluttaja- ja oppilaitosmarkkinoilla, mutta yritysmyynti on heikompaa. Yrityskaupan saralla Applen maailmanlaajuinen markkinaosuus on tutkimuslaitos IDC:n mukaan tällä hetkellä ainoastaan 2,9 prosenttia, vaikka yritys on kasvattanut osuuttaan myös yrityskäytössä.
Vaikka Applen osuus yrityskoneista on pieni, tutkimusyritys Forresterin mukaan Applen myynti viime vuonna yritysmaailmassa jopa kolminkertaistui. Microsoft Windowsin markkinaosuuden kerrotaan sen sijaan laskeneen vuodessa noin neljällä prosentilla. Luvuista huolimatta yli 50 000 työntekijän haastatteluihin perustuva tutkimus paljasti sen tosiseikan, että vieläkin noin 95 prosentissa yrityskoneista pyörii käyttöjärjestelmänä Windows.
Forrester kertoo Windows Vistan kasvattaneen yritysmarkkinaosuuttaan 6,3 prosenttiin ohittaen samalla Mac OS X -käyttöjärjestelmän. Windows XP porskuttaa edelleen kovalla tahdilla, sillä sen prosentuaalisen osuuden yrityskäyttöjärjestelmistä kerrotaan olevan vieläkin noin 90.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.