Canal jyllää Suomen HD-markkinoilla

Ilkka Ketola
31. maaliskuuta, 2008 16:18

Norjalaisen Telenorin omistama Canal Digital on erittäin vahvoilla Suomen teräväpiirtomarkkinoilla, uutisoi tämän päivän Kauppalehti. Lehti nostaa esiin, että Yleisradio on jäämässä pahasti norjalaisyhtiön jalkoihin, sillä Yle suunnittelee teräväpiirtokoelähetyksiäkin vasta vuodelle 2010, kun Canal laajentaa jo nyt teräväpiirtotarjontaansa.
Suomen maanpäällisten digilähetysten eli DVB-T-lähetysten markkinoilla paikkansa napannut Canal on kasvattanut asiakaskuntansa jo 300 000 talouteen. Mehevämmät markkinat ovat kuitenkin avautumassa satelliittiverkon (DVB-S) teräväpiirtolähetyksistä, sillä Canal lähettää Suomessa yksinoikeudella Eurosportin teräväpiirto-ohjelmia.
Canal Digital Finlandin toimitusjohtaja Jyri Timonen arvioi urheilutapahtumien teräväpiirtolähetysten tuovan yhtiölle lähikuukausina tuhansia uusia kotitalouksia asiakkaaksi. Vetonauloja ovat kesäkuussa käytävät jalkapallon EM-kisat sekä myöhemmin Pekingin olympialaiset, joista Canal lähettää yli 400 tuntia teräväpiirto- eli HD-ohjelmaa.
Kasvupotentiaalia teräväpiirtomarkkinoilla on, sillä Suomessa teräväpiirtotarkkuuksiin kykeneviä taulutelevisioita on arviolta jo noin miljoonassa kodissa. Lisäksi tämän vuoden aikana Suomessa myydään arviolta noin 300 000 uutta HD ready tai Full HD -televisiota.
Kauppalehti kertoo, että ulkopuolisen konsulttiarvion mukaan vuoden 2010 loppuun mennessä neljä viidestä suomalaisesta kodista omistaa HDTV-valmiit vastaanottimet. Jutussa tarkoitettaneen kuitenkin HD-valmiita vastaanottimia, joissa ei ole sisäänrakennettuina HD-virittimiä.
Lisäksi taulutelevisioiden koko tulee kasvamaan 32 tuumasta neljäänkymmeneen, joten parempilaatuiselle kuvamateriaalille on varmasti kysyntää. Nykyisten televisiolähetysten tarkkuus on 576i, joka häviää selvästi alhaisimmallekin 720p-teräväpiirtotarkkuudelle-
Canal Digital pyrkiikin ottamaan täyden hyödyn irti tilanteesta ja tarjoaa HD-kanavapaketin tilaajille lautasantennin ja tarvittavan HD-digiboksin kaupan päälle. Timosen haasteena on saada potentiaaliset ostajat vakuuttumaan teräväpiirtokuvan ylivertaisuudesta nykyiseen digiTV-kuvaan verrattuna. Lisäksi hän uskoo kuluttajien kiinnostuvan HD-lähetysten tarjoamasta monikanavanäänestä.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.