Tutkijan mukaan "digitaalinen piratismi" voi auttaa yrityksiä

Kaarlo Räihä
25. maaliskuuta, 2008 21:59

Arviot luvattoman lataamisen ja piratismin vaikutuksista eri viihdealojen tulevaisuuteen ovat vaihdelleet laidasta laitaan ja nyt Oxfordin yliopistossa taloustieteilijänä toimiva Karen Croxson on paljastanut omien tutkimuksiensa tuloksia.
Croxsonin mukaan luvaton lataaminen ei välttämättä vähennä yritysten saamia tuloja, koska lataajat mainostavat samalla lataamiaan tuotteita, jonka myötä tieto tuotteesta leviää tavallista laajemmalle. Tällöin tuotteelle saattaa löytyä myös uusia ostajia. Croxson pitää kuluttajien luomaa omaa "markkinointiverkostoa" tärkeänä tuotteen menestymisen kannalta ja luvattomat lataajat laajentavat tätä verkostoa.
Croxson sanoo myös, että luvaton kopiointi aiheuttaa tappioita vain siinä tapauksessa, jos kuluttaja olisi valmis maksamaan tuotteesta, mutta hän päätyy lataamaan sen luvattomasti.
Croxson ei kuitenkaan kertonut mietteitään huonojen tuotteiden kokemasta kohtalosta, jolloin luvattomien lataajien antamat "varoitukset" saattavat heikentää tuotteiden myyntiä.
Croxson esitteli Royal Economic Societyn vuosittaisessa konferenssissa myös kehittämäänsä laskentamallia, jonka avulla voidaan arvioida luvattoman kopioinnin "houkutusta". Tässä mallissa muuttujina ovat mm. rangaistuksen pelko, vapaa-ajan määrä sekä moraaliset ongelmat. Esimerkkinä Croxson käytti peliteollisuutta, joka suojaa pelinsä yleensä erittäin tehokkailla kopiointisuojauksilla, koska suurin osa pelaajista on nuoria, joilla on aikaa hankkia pelinsä luvattomia reittejä pitkin, eivätkä he pelkää kiinnijääntiä tai koe moraalisia ongelmia luvatonta kopiointia tehdessään.
Toisena ääripäänä Croxson pitää työssään ammattiohjelmistoja käyttäviä henkilöitä, joilla ei ole aikaa etsiä ja asentaa luvattomia kopioita. Näille henkilöille raha ei ole myöskään este ja piraattiohjelmistojen käyttö tuo mukanaan suuren oikeudellisen riskin, jonka takia kyseisiin ohjelmiin ei ole laitettu yhtä voimakkaita kopiointisuojauksia, koska kopiointia tapahtuu selvästi vähemmän kuin esim. pelien parissa.
Croxson sanoi, että hänen kehittämän mallin avulla on mahdollista löytää ne ohjelmistoteollisuuden alat, joissa kopiointisuojauksien kehitys ja käyttö ei ole taloudellisesti kannattavaa, jolloin niihin suunnatut rahat voidaan käyttää paremmin.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.