Televisiomaksun maksaminen ei kiinnosta

Lauri Jämsä
5. maaliskuuta, 2008 17:53

Suomessa on lakkautettu helmikuun aikana yhteensä yli 9 000 televisiolupaa. Viestintäministeriön mukaan määrä on yli kaksinkertainen tammikuun vastaavaan verrattuna.
Luku ei kuitenkaan kerro koko totuutta, sillä televisiomaksun piiriin liittyi helmikuun aikana runsaasti kotitalouksia. Kun uusien asiakkaiden määrä lisätään lupansa lakkauttaneiden määrään, saadaan ainoastaan 1 500 luvanmaksajaa vähemmän, kuin tammikuun lopussa. Tällä hetkellä televisiomaksun maksajia on Suomessa noin 1,94 miljoonaa.
Viime vuonna televisiolupia lakkautettiin digitaalisiin televisiolähetyksiin siirtymisen takia noin 32 000. Analogiset televisiolähetykset lakkautettiin kaapeliverkossa viime kuun lopussa. Antenniverkossa analogilähetykset päättyivät jo viime syksynä.
Suvi Lindén haluaa päästä eroon TV-maksutarkastajista
Viestintäministeri Suvi Lindén (kok.) on puolestaan kertonut pitävänsä televisiomaksutarkastajien kiertelyä ovelta ovelle vanhana keinona television omistajien kartoittamiseen. Hänen mukaansa tarkastajien työ on "vanhanaikaista toimintaa, josta on jo aika päästä eroon".
"On varmasti modernimpiakin tapoja valvoa tv-luvan maksamista. Maailmalla on tähän malleja, joita meidänkin tulee tutkia", Lindén kertoi Taloussanomille viime viikolla.
Lindénin mukaan esimerkiksi malli, jossa televisiomaksun maksajat selvitetään veroilmoituksen yhteydessä, on yleisesti käytössä maailmalla. Jossain maissa puolestaan tv-laitteen myyjä on velvollinen ilmoittamaan asiakkaan tiedot eteenpäin. Myös maksukorttien käyttöä televisiomaksun maksamisessa on hänen mukaansa selvitettävä, "vaikka se ei ongelmatonta olekaan".
"Taaksepäin katsoen asiassa ei olisi ongelmaa, jos Suomessa myydyissä digitelevisioissa olisi ollut edes yksi korttipaikka. Nyt näin ei ole, emmekä aina voi edellyttää teknisiin muutoksiin kuluttajaa tekemään laitemuutoksia. Vaihtoehtona voisi olla, että annetaan uusi laite lupamaksua vastaan", Lindén pohtii.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.