Teräväpiirto jakaa TV-toimijoiden rivit kahtia

Kaarlo Räihä
13. helmikuuta, 2008 11:38

Yleisradion toimitusjohtaja Mikael Jungner kertoi viime lauantaina mielipiteitään teräväpiirtolähetysten tulevaisuudesta ja samalla hän paljasti, ettei Yleisradio ole kiirehtimässä teräväpiirtolähetysten kanssa. Jungnerin sanomiset herättivät runsaasti keskustelua ja mm. tietokirjailijana ja tietotekniikka-asiantuntijana tunnettu Petteri Järvinen kritisoi voimakkaasti Jungnerin lausuntoja.
Jungner ei ole kuitenkaan yksin mielipiteidensä kanssa, vaan esim. MTV3:n toimitusjohtaja Pekka Karhuvaara on Taloussanomien tekemän haastattelun mukaan Jungnerin kanssa samoilla linjoilla. "Annetaan isojen maiden mennä edellä näissä asioissa. Suomen ei kannattaisi nyt olla esirivissä. Johan Suomenmaahan syntyisi kapina, jos digiboksit pitäisi taas vaihtaa jonkin teräväpiirron takia" kommentoi Karhuvaara. Samassa haastattelussa Karhuvaara myös toteaa, ettei MTV3:lla ole mitään aikataulua teräväpiirtolähetysten aloittamisen suhteen, eikä yhtiöllä ole aikomuksia tuottaa teräväpiirto-ohjelmia.
Karhuvaara ei kuitenkaan tyrmää teräväpiirto-ohjelmien mahdollisuutta, mutta toistaiseksi tilanne tuntuu olevan jäissä. "Jossain vaiheessa voidaan tehdä tietysti lähetystä satelliitin tai kaapelin kautta" sanoi Karhuvaara. MTV3:n ja Yleisradion kanta on kuitenkin päinvastainen kuin Nelosella, jonka toiveissa on saada oma teräväpiirtokanava jo seuraavan viiden vuoden kuluessa.
Nelosen liiketoimintajohtaja Juha-Pekka Louhelainen uskoo, että kaupallisten kanavien päätöksillä on myös Suomessa painoarvoa, joten Yleisradion päätökset eivät jyrää teräväpiirtohanketta suoraan. Louhelainen kertoi Taloussanomille myös, että Nelosella on kaikki valmiudet aloittaa teräväpiirtolähetykset valtakunnallisessa lähetysverkossa vaikka välittömästi, mutta toistaiseksi antenniverkossa ei lähetetä teräväpiirto-ohjelmia. Nelosen ensimmäinen teräväpiirtokanava ilmaantuu kuitenkin kuluttajien katsottavaksi jo tänä tai ensi vuonna, kun ulkomaisia suosikkisarjoja ja urheilua teräväpiirtona lähettävä maksukanava ilmaantuu kuluttajien katsottavaksi satelliitin kautta.
Maksullisuus tulee Louhelaisen mukaan olemaan tärkeässä roolissa teräväpiirtokanavia tarjottaessa. "Maksullisuus on edellytys. Kuvan laadun paraneminen ei kasvata mainosrahaa. Mainostuotto kasvaa vain, kun katsojapeitto kasvaa" sanoo Louhelainen. Louhelainen uskoo myös teräväpiirtosisällöon houkuttelevan kuluttajia maksu-TV:n pariin. "Teräväpiirto on aivan varmasti jossain määrin maksu-tv:n houkutin" jatkaa Louhelainen.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.