Kiinalaisten kännyköissä musiikki raikaa

Ilkka Ketola
11. helmikuuta, 2008 10:45

Kiinalaiset ovat innokkaimpia kuuntelemaan musiikkia kännyköittensä kautta, väittää M:Metricsin tuore tutkimus. Tutkimuksessa tarkkailtiin tosin ainoastaan seitsemää maata: mukana olivat Kiinan lisäksi Ranska, Italia, Saksa, Espanja, Iso-Britannia ja Yhdysvallat.
M:Metricsin tutkimuksen mukaan kiinalaisista matkapuhelinten käyttäjistä hieman reilu kolmannes, 34,8 prosenttia, kuuntelee kuukausittain musiikkia kännykästään. Ero muihin maihin on selvä. Espanjassa vastaava luku on 20%, Briteissä 18,9 prosenttia. Yhdysvaltalaiset ovat tutkimuksen valossa kaikkein jäyhimpiä käyttämään puhelimiaan musiikkisoittimina, sillä tutkimuksen mukaan vain yksi kahdestakymmenestä (5,7%) antaa kuukausittain sulosointujen raikaa korviinsa puhelimensa kuulokkeista.
M.Metrics on vuonna 2004 perustettu yritys, joka tutkii mobiililaitteiden käyttötottumuksia. Kiina oli nyt ensimmäistä kertaa mukana yhtiön tutkimusaineistossa. Tutkimusta varten haastateltiin puhelimitse 5 613:a 13-54-vuotiasta kiinalaista seitsemästä suuresta kaupungista.
Muussa mobiilikäytössä, kuten kuvien ja videoiden lähettelyssä ja sähköpostin lukemisessa kiinalaiset eivät sen sijaan ole yhtä ahkeria kuin eurooppalaiset ja yhdysvaltalaiset. Mukana olleiden Euroopan maiden kännykkäkansasta lähes kolmannes (30%) käyttää puhelimiaan kuvien ja videoiden lähettelyyn ja vastaanottamiseen, kun Kiinassa luku oli noin puolet.
Tutkimuksen mukaan sähköpostin luku kännykällä on yllättävän harvinaista. Ahkerimmin sähköpostiaan lukivat kännyköillään yhdysvaltalaiset, joista 11,6 prosenttia käytti mahdollisuutta hyväkseen. Espanjalaisten ja brittien kohdalla vastaava luki oli 9 prosenttia, kun kiinalaisista ainoastaan 2,5 prosenttia kertoi lukevansa postinsa kännykän näytöltä.
Suomalaisittain ilahduttavaa oli, että tutkimuksen mukaan Nokia on vahvoilla Kiinassa. Kyselyn mukaan yhtiöllä on 30 prosentin markkinaosuus, mikä asettaisi Nokian kiinalaisten ykkösvaihtoehdoksi ohi Sony Ericssonin, Samsungin ja Kiinan oman China Mobilen.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.