Uuden-Seelannin TVNZ-kanava hylkää DRM-suojaukset

Kaarlo Räihä
9. helmikuuta, 2008 15:17

DRM-suojaukset ovat tällä hetkellä suosittuja valtiollisten tiedotusvälineiden rakentamissa videopalveluissa ja mm. Yleisradio ja BBC hyödyntävät DRM-suojauksia omissa ratkaisuissaan. Monet kuluttajat ovat kuitenkin vastustaneet DRM-suojauksien käyttöä julkisin varoin kustannetuissa videopalveluissa, koska DRM-suojaukset rajoittavat sisällön katselumahdollisuuksia huomattavasti.
Aiemmin Uuden-Seelannin valtion omistama TVNZ-kanava on käyttänyt Microsoftin kehittämää PlaysForSure-nimellä tunnettua DRM-tekniikkaa omassa Video on demand -palvelussaan (VOD), mutta nyt tähän asiaan on tulossa muutos ja yritys aikoo luopua DRM-suojauksista kokonaan.
DRM-suojauksista luopuminen johtuu useammasta eri syystä, mutta tärkeimmät syyt liittyvät toiminnan kannattavuuteen. TVNZ on tarjonnut maksullisen sisällön lisäksi samaa sisältöä mainosrahoitteisena ja mainosrahoitteisia videoita katsotaan tuhansia kertoja enemmän kuin DRM-suojattua sisältöä ostetaan. DRM-suojatun sisällön hinnat vaihtelevat TVNZ:n VOD-palvelussa 2-4 Uuden-Seelannin dollarin välillä.
TVNZ:n toiminta eroaa mm. Yleisradiosta ja BBC:stä siltä osin, että TVNZ:tä ei ole velvoitettu mainoksettomaan toimintaan, joten noin 90 prosenttia yhtiön tuloista tulee mainonnasta ja tuotteiden myynnistä.
TVNZ:n Jason Paris kertoi The New Zealand Herald -lehdelle etteivät DRM-suojaukset estäneet ladatun sisällön luvatonta kopiointia ja Parisin mukaan he eivät voi estää luvantonta kopiointia, jonka vuoksi ainoa keino taistella luvatonta kopiointia vastaan on mainosrahoitteinen sisältö, jota kaikki halukkaat voivat ladata ilmaiseksi.
Tietokoneiden lisäksi TVNZ yrittää tuoda mainosrahoitteista sisältöä matkapuhelinoperaattoreiden avulla matkapuhelimiin sekä Xbox 360- että PlayStation 3 -pelikonsoleiden verkkopalveluihin.
Mainosrahoitteisen sisällön levittäminen ei ole kuitenkaan kultakaivos TVNZ:lle, sillä yhdestä katsotusta videosta TVNZ saa voittoa noin 2 senttiä ja tästä täytyy vielä maksaa osa sisällön tuottaneille tahoille. Paris uskoo kuitenkin, että toiminta muuttuu taloudellisesti kannattavaksi vielä tämän vuoden aikana kasvavien katselumäärien myötä. TVNZ:n internet-sivuston kautta katsellaan noin 200 000 videota joka kuukausi.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.