Muusikko levittää uutuusalbumiaan P2P-verkoissa

Ilkka Ketola
4. helmikuuta, 2008 15:02

Muun muassa taiteilijanimellä Flashbulb tunnettu elektronista musiikkia säveltävä artisti Benn Jordan säväytti laittamalla uusimman albuminsa levitykseen P2P-verkoissa. Levittämällä musiikkiaan What.cd:n, Pirate Bayn ja muiden torrent-sivustojen kautta Jordan haluaa kokeilla, ovatko vertaisverkot perinteisiä jakelukanavia tehokkaampia.
Amerikkalaisen Jordanin tuorein albumi on nimeltään Soundtrack To A Vacant Life. Albumin vertaisverkkoversion mukana tulee NFO-tiedosto, jossa lukijaa tervehditään pelotellen "hei kuuntelija... lataaja...piraatti...pseudo-rikollinen...", mutta tämän jälkeen teksti saakin yllättävän sävyn: "Mikäli luet tätä, olet enemmän kuin todennäköisesti ladannut tämän albumin vertaisverkosta tai torrentina. Odotat varmaankin loppuviestin kertovan, kuinka vahingoitat musiikoita ja rikot suurin piirtein kaikkia tekijänoikeuslakeja. No, sitä sinulle ei kerrota."
Lataajan herjaamisen sijaan Jordan ihmetteleekin, miksi nykyään kukaan edes ostaa CD-levyjä, kun tarjolla on parempia vaihtoehtoja -- MP3-soittimia ja tietokoneita, joihin mahtuu talteen valtaisat levyvarastot. Jordan uskoo, että CD-ostajat haluavat tukea suosikkiartistejaan, mutta toteaa ettei CD-levyjen ostaminen ole tähän paras tapa.
"Haluatko ostaa CD:n vain osoittaaksesi tukesi? Jos et erityisesti pidä CD-levyistä, älä vaivaudu. Jälleenmyyjät pitävät hinnat niin korkeina, että heidän osuutensa tuloista on usein yli kahdeksankertainen artistin osuuteen verrattuna. Sitä paitsi CD:t valmistetaan kierrätykseen kelpaamattomasta muovista ja jättävät ruman jalanjäljen ympäristöön", Jordan toteaa.
Jordan ei kuitenkaan halua tarjota musiikkiaan täysin ilmaiseksi, vaan toivoo musiikkia lataajien tukevan häntä taloudellisesti hänen levy-yhtiönsä Alphabasicin kautta. Vaihtoehtoina Jordan tarjoaa esimerkiksi vapaaehtoiset lahjoitukset tai levyn ostamisen häviöttömässä FLAC-muodossa.
Jordan ei vielä paljasta kokeilunsa tuloksia, eli tietoa siitä onko musiikin tarjoaminen ilmaiseksi ollut kannattavampaa kuin normaali CD-bisnes. Blogissaan hän kuitenkin ilmaisee tyytyväisyytensä kampanjan saamaan huomioon, jonka hän arvelee tehokkuudellaan jo ohittaneen 20 000 dollarin mainoskampanjan.
Vaikka Jordan ei ole varma kampanjansa kannattavuudesta, hän on kuitenkin vakuuttunut, että jotain muutosta levy-yhtiöiden nykyisiin toimintamalleihin kaivataan. Hän toteaa, etteivät levy-yhtiöt kykene enää vastaamaan asiakkaidensa tarpeisiin. Tämä taas johtaa piratismiin, joka tuhoaa teollisuuden.
"Ei väliä montako ihmistä haastetaan oikeuteen, montako torrent-sivustoa suljetaan tai montako idioottimaista suojakeinoa (Key2Audio, DRM jne.) keksitään, ihmiset jatkavat lopulta aina tekemisiään kuten tahtovat.Jossain vaiheessa toimialan on hyväksyttävä, että sen liiketoimintamalli on muuttumassa ja kehitettävä uusia liiketoimintasuunnitelmia tilanteen mukaan,", Jordan pohtii.
Jordan ei usko, että lahjoitukset ovat pitkäkestoinen ratkaisu tilanteeseen. Nekin ovat hänen mukaansa kuitenkin "huomattavasti parempi vaihtoehto kuin esittää, ettei 85 prosenttia kuulijakunnasta ole olemassa."

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.