HD DVD -laitemyynti ponkaisi ylöspäin

Ilkka Ketola
30. tammikuuta, 2008 12:29

Surkean alun vuoteen 2008 saanut HD DVD -teräväpiirtoformaatti kiri umpeen soitinmyynnissä syntynyttä valtaisaa eroa. Kun viikkoa aikaisemmin kilpailevat Blu-ray-soittimet menivät kaupaksi lähes 13 kertaa paremmin, oli HD DVD:n markkinaosuus viikolla kolme noin 33 prosenttia teräväpiirtosoittimista.
NPD Groupin analyytikko Ross Rubin uskoo niin Blu-rayn kuin HD DVD-soitinten suosion vaihtelevan enemmän hintojen muutosten kuin kuluttajien mieltymysten mukaan. "Molemmille formaateille kovia kilpailijoita ovat tavallisten DVD-soitinten skaalaavat mallit, jotka siirtävät edullisesti ja hyvin valtaisat DVD-kokoelmat television ruudulle", Rubin toteaa ja jatkaa: "Olemme havainneet markkinoiden jatkuvasti reagoivan molempien leiriytymien hintamuutoksiin ja mainostukseen. Niinpä vastakaikuna mainoskampanjan loppumiseen tai uuden alkamiseen tullaan näkemään voimakas muutos myyntiluvuissa."
HD DVD:n pääkehittäjä, Toshiba, näkee asiat pitkän aikavälin tarkastelusaa positiivisemmassa valossa. Yhtiön varapuheenjohtaja Jodi Sally sanoo CES-messuja seuranneen erittäin heikkojen myyntilukujen johtuneen mainoskampanjoiden välisestä tauosta, joka alkoi 5. tammikuuta ja päättyi 13. päivänä.
Sally onnistuu löytämään tilastoista lohtua."Mainoskampanjamme olivat tuolloin päättyneet. Mutta jos tarkkaillaan keskeisten jälleenmyyjien yksikkömyyntiä hintamuutoksia seuranneelta viikolta, Toshiban myynti on tuplasti parempaa kuin keskimääräinen viikkomyynti vuonna 2007", hän toteaa.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.