Tutkimus: kuluttajat säästävät miljardeja vuodessa netin huutokaupoilla

Ilkka Ketola
28. tammikuuta, 2008 10:27

Kuluttajilta säästyy miljardeja euroja vuodessa netin huutokaupoissa, kuten eBay.comissa ja huuto.netissä, osoittaa Marylandin yliopiston liiketalouden laitoksen tekemä säästöjen kokonaistasoa arvioinut tutkimus. Kuluttajien säästöt syntyvät siitä, ettei heidän tarvitse maksaa ostoksistaan niin paljoa kuin he olisivat valmiita maksamaan
Liiketalouden ja kahden informaatioteknologian apulaisprofessorien yhteistyön tuloksena syntyneen tutkimuksen mukaan eBay-huutokaupassa tuotteita ostaneet kuluttajat säästivät seitsemän miljardia dollaria vuonna 2003. Vuoden 2004 aineistolla säästö arvioitiin jo 8,4 miljardiin dollariin. Lineaarinen projektio näistä luvuista nostaisi kuluttajien säästöt vuonna 2007 jo 19 miljardiin dollariin (13 mrd. euroon), toteaa Wolfgang Jank, toinen tutkijoista.
Tutkimus arvioi ns. kuluttajan ylijäämää, joka on erotus kuluttajan maksuhalukkuuden ja todellisuudessa maksaman summan välillä. Asian selvittämisessä verkkohuutokaupat ovat taloustieteilijöille mahtava datapankki. Yleensä kuluttajan ylijäämää on vaikea mitata, sillä todellista maksuhalukkuutta on lähes mahdoton selvittää.
Verkkohuutokaupoissa, kuten eBayssa (ja automaattikorotuksen avulla huuto.netissä), huutajat eivät päädy maksamaan omaa huutoaan, joka on maksimi summa, jonka he olisivat valmiita maksamaan. Sen sijaan he maksavat minimikorotuksella toiseksi suurimman huudon ylittävän summan. Kuluttajan ylijäämäksi kertyy oman huudon ja maksetun summan erotus. Huimat miljardisäästöt on saatu summaamalla kaikista kaupoista huutajille kertyneet säästöt.
Yhden osapuolen voitto on kuitenkin toisen tappio. Kääntöpuolena huutajien säästöille myyjät häviävät huutokaupoissa saman verran, sillä he eivät saa kuluttajalta "täyttä hintaa". Tosin myyjätkin hyötyvät huutokaupoista, sillä huutokauppojen kautta tavarat vaihtavat tehokkaasti omistajaa eivätkä jää nurkkiin pölyttymään.
Huutokauppojen haasteena onkin tasapainottaa huutajan ja myyjän hyöty. Vuotuisessa myyjille järjestettävässä konferenssissa eBay pyrkiikin tänä vuonna kehittämään palveluaan myyjille houkuttelevammaksi, samaan aikaan helpottaen tavaroiden löytämistä kuluttajille.
Tutkimuksen aineistona käytettiin dataa kuluttajien ostokäyttäytymisestä yli 4 500 Yhdysvalloissa ja Euroopassa käydystä huutokaupasta vuodelta 2003. Kyseisenä vuonna eBayn kautta kaupattiin tavaraa yhteensä 24 miljardilla dollarilla, joten 7 miljardin dollarin säästöt vastaavat kuluttajille noin 30 prosentin alennusta.
Tutkimus julkaistaan nimellä "Consumer Surplus in Online Auctions" informaatiojärjestelmien tutkimukseen keskittyneessä tieteellisessä julkaisussa the Journal of Information Systems Research.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.