Ilkka Ketola
21. tammikuuta, 2008 16:50
CD-myynnin kuihtumisesta kärsivä levyteollisuus on saanut uuden mukavan tulonlähteen peliteollisuudesta. Uudet musiikkiaiheiset pelit, joissa pelaaja on osana bändiä tai soittaa kitaraa, tarjoavat mahdollisuuden hankkia lisää sisältöä verkkokaupoista -- ja tähän mahdollisuuteen pelaajat ovat tarttuneet yllättävän innokkaasti.
MTV Networks ja Harmonix julkaisivat musiikkiaiheisen pelinsä Rock Band pari kuukautta sitten. Tuossa ajassa pelin kautta on myyty jo yli 2,5 miljoonaa lisäraitaa innokkaille musisoijille. Toinen pelitalo, Activision, taas kertoo myyneensä Guitar Hero III: Legends of Rock -peliin jo yli 5 miljoonaa kappaletta sen jälkeen, kun ladattavaa sisältöä alettiin tarjota marraskuussa 2007.
Luvut eivät ole järisyttävän suuria, mutta rajattuun kohderyhmään (pelin ostaneet) suhteutettuna luvut päihittävät monien verkkomusiikkikauppojen menekin. Myös kuluttajien maksuhalukkuus on yllättänyt jopa pelien valmistajat.
"Kun huomioi pienen asennuspohjan, emme uskoneet myyvämme 2 miljoonaa kappaletta kahdeksassa viikossa", MTVN Music Group/Logo/Films -osaston johtaja Van Toffler kommentoi. Van Toffler muistuttaa, että kuluttajat eivät tahdo enää maksaa 20 dollaria CD:stä, mutta peleistä ollaan maksamaan yli 50 dollaria. Toffler järkeileekin, että ehkä juuri tämän vuoksi dollarin tai kahden hinta lisämusiikista ei ole kuluttajista liikaa pyydetty .
Sekä Rock Band että Guitar Hero -pelien myyntiversioissa on mukana yli 50 kappaletta. Rock Bandiin lisäkappaleita voi ostaa joko sinkkuina tai kolmen kappaleen paketteina, ja hintaa hankinnoille jää 99 sentistä 5,50 dollariin. Guitar Hero III:een lisämusiikkia saa ainoastaan kolmen kappaleen paketeissa. MTV ei ole antanut tarkkoja myyntilukuja, mutta NPD Groupin mukaan Rock Bandiin on ostettu noin 775 000 kappaletta Xbox 360:n verkkokaupan kautta ja noin 250 000 PlayStation 3:n verkkokaupasta.
Pelissä suositulla musiikilla voi myös olla lievästi levymyyntiä piristävä vaikutus. MTV;n mukaan palvelun suosituinta musiikkia ovat olleet Metallican kolmen kappaleen paketti Ride the Lightning, Blackened ja And Justice for All. Nielsenin mukaan näiden kappaleiden digitaalisissa latauksissa on havaittu 31, 39 ja 48 prosentin piikit seuraavana kuuna siitä, kun kappalepaketti tuli myyntiin.
Vaikka luvut ovatkin vielä erittäin pieniä, ja musiikkilatauksissa puhutaan sadoista kappaleista verrattuna pelien kautta ladattuihin tuhansiin kappaleisiin, ovat levy-yhtiöt innostuneita tuloksista. Sekä pelitalot että levy-yhtiöt suunnittelevatkin kiivaasti uusia lisäosia ja -laitteita peleihin. Suunnitteilla on mm. tiettyihin artisteihin, tapahtumiin ja musiikkityyliin keskittyviä lisäpaketteja.
Musiikkia voi ehkä jo melko pian ladata myös lisää muihin kuin erikoisesti musiikkiin keskittyviin peleihin. Uusilla verkkoon yhteydessä olevilla koneilla ja konsoleilla olisi jo nyt teknisesti mahdollista ladata uudet kappaleet tuomaan vaihtelua tuttuun peliin. CES-messujen yhteydessä pelitalo Electronic Artsin musiikkiosaston vetäjä Steve Schnur myös vahvisti, että ainakin heillä kiinnostusta kyseiseen asiaan myös on.