EU ja Apple sopuun iTunesin hinnoittelusta

Ilkka Ketola
10. tammikuuta, 2008 18:24

EU ja Apple ovat päässeet sopuun iTunesin hinnoittelusta syntyneessä kiistassa, kun Apple on luvannut korjata Iso-Britannian iTunesin hinnoittelua. Kiista syntyi siitä, että Iso-Britannian iTunes-asiakkaat joutuivat maksamaan musiikistaan kalliimman hinnan kuin muun Euroopan asiakkaat.
Apple veloitti saarivaltion asukkailta noin 9 senttiä enemmän kuin muilta eurooppalaisilta. Applen mukaan syy tähän oli se, että levy-yhtiöt vaativat Iso-Britannian osalta korkeampia maksuja jakeluoikeuksista.
Nyt hintojen pitäisi korjautua Briteissä muun Euroopan tasolle puolen vuoden sisään, Apple lupaa. Yhtiö aikoo myös "harkita uudelleen" sopimustensa jatkoa, mikäli jotkut levy-yhtiöistä kieltäytyisivät laskemasta hintoja.
EU aloitti tutkimukset vuoden 2007 huhtikuussa, kun Applea ja levy-yhtiöitä syytettiin kuluttajan vapauden rajoittamisesta ja hintojen keinotekoisesta korottamisesta. Kun kuluttaja ostaa musiikkia iTunes-musiikkikaupasta, pitää hänellä olla kyseisen maan pankista myönnetty luottokortti. Tapauksen selvittelyn edetessä EU:n ymmärrys rajoitettua ostomahdollisuutta kohtaan on kuitenkin kasvanut.
EU-komissio on yhä virallisesti sitä mieltä, ettei kuluttajien oikeutta ostaa iTunes-kaupoista saisi rajoittaa. Samalla komissio kuitenkin ilmoitti ymmärtävänsä, että levy-yhtiöiden ja julkaisijoiden maittain vaihtelevat lisensiointikäytännöt vaikeuttavat Euroopan laajuisen iTunes-kaupan toteuttamista.
Applen johtaja Steve Jobs kertoi keskiviikkona, että hän yrittää jatkossakin saada levy-yhtiöt luopumaan rajoitteistaan, jotka estävät yhden ainoan Euroopan laajuisen iTunesin perustamisen. "Toivomme, että kaikki suuret levy-yhtiöt suhtautuisivat Euroopan laajuisesti hinnoitteluun ", Jobs totesi.
Lähde:
AP

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.