Joka toinen kotitalous katsoo digi-TV:tä Yhdysvalloissa

Kaarlo Räihä
2. tammikuuta, 2008 0:34

Maanpäälliset analogiset TV-lähetykset loppuvat näillä näkymin Yhdysvalloissa ensi vuoden helmikuussa ja Suomessakin nähty "digipaniikki" on hiljalleen leviämässä myös Yhdysvaltoihin.
Kulutuselektroniikkavalmistajien etujärjestö Consumer Electronics Association (CEA) ilmoitti maanantaina, että joka toinen kotitalous Yhdysvalloissa on jo siirtynyt katselemaan digitaalisia TV-ohjelmia. Analogisten lähetysten loppumisesta on tiedotettu kuluttajille jo pidemmän aikaa, mutta kaikki kuluttajat eivät ole tietoisia mitä muutoksia digitaaliset lähetykset tuovat television katseluun.
CEA:n mukaan tänä vuonna Yhdysvalloissa myydään noin 32 miljoonaa digisovitinta ja -televisiota, joten myös Yhdysvalloissa näyttää siltä, etteivät kaikki kotitaloudet ole hankkimassa digisovitinta tai -televisiota analogisten lähetysten loppumiseen mennessä.
Yhdysvalloissa maanpäällisiä lähetyksiä katsovat kuluttajat ovat oikeutettuja kahteen 40 dollarin alennuskuponkiin, joilla saa alennusta digisovittimista, joten digisovittimien hankinnan ei pitäisi muodostua liian suureksi taloudelliseksi ongelmaksi kuluttajille.
CEA arvioi myös, että teräväpiirtotelevisioiden osuus tänä vuonna myytävistä televisioista on noin 79 prosenttia. Viime vuoden maaliskuussa tuli Yhdysvalloissa voimaan määräys, jonka mukaan uusista televisioista on löydyttävä digiviritin. Kauppiaat saivat kuitenkin myydä varastoistaan vanhat analogisen virittimen sisältävät televisiot pois, jonka takia toukokuussa analogivirittimillä varustettuihin televisioihin lisättiin varoitustarrat, jotka kertoivat analogisten lähetysten loppumisesta.
Viime vuoden syyskuussa Yhdysvaltojen radiotaajuuksien käyttöä valvova Federal Communications Commission (FCC) päätti antaa analogisille kaapelitelevisioverkon lähetyksille jatkoaikaa, jonka myötä kaapeliverkossa analogiset lähetykset voivat jatkua ainakin vuoteen 2012 asti. Tämä on myös aiheuttanut sekaannusta kuluttajien keskuudessa, sillä kaikki kuluttajat eivät ole tietoisia siitä, miten he TV-lähetyksiään vastaanottavat, eivätkä he ole täten varmoja pitääkö heidän hankkia digisovitin, jotta ohjelman näkyvät myös ensi vuonna.
Lähteet:
Baltimore Business Journal
FCC

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.