Musiikki-CD:iden myynti laski 15 prosenttia Yhdysvalloissa

Kaarlo Räihä
30. joulukuuta, 2007 18:32

Musiikin ostaminen CD-levyillä ei kiinnosta kuluttajia enää samalla tavalla kuin aikaisemmin ja musiikki-CD:iden myynti on laskenut kiihtyvällä tahdilla viimeisen seitsemän vuoden ajan.
Tänä vuonna albumeiden myynti laski Yhdysvalloissa 15 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Alamäki näkyi jo kesällä, jolloin Nielsen SoundScan julkaisi tietoja alkuvuoden myynneistä.
Myynnin heikentyminen ei johdu yksittäisestä muutoksesta, vaan analyytikkojen mukaan heikkoon tulokseen vaikutti useampi eri tekijä. Yksi vaikuttava tekijä oli joulumyyntien pienuus, joka johtui mm. Yhdysvaltoja kiusanneesta lumimyrskystä ja uusien hittilevyjen puuttumisesta. Joulukuun myynnit olivatkin yli 20 prosenttia pienemmät kuin edellisvuotena.
Levyjen pienet myyntimäärät tuottivat ongelmia myös kauppiaille ja Atlantassa toimiva Criminal Records -liike aloitti tammikuulle tarkoitetut alennusmyynnit jo joulukuussa. Alennusmyyntien aikaistaminen tuli kuitenkin kannattavaksi, sillä liikkeen myynnit kasvoivat joulukuussa 8 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.
Value Music -ketjun johtaja Rob Perkins uskoo myyntien laskevan myös tulevaisuudessa, jos musiikki-CD:iden kiinnostavuutta ei saada nostettua. Heikentyneiden myyntien takia monet ketjut ovat korvanneet osan musiikkilevyille varatusta tilasta DVD-elokuvilla tai konsolipeleillä.
Lähde:
Reuters

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.