Pepsi ja Amazon jakavat DRM-vapaata musiikkia

Kaarlo Räihä
2. joulukuuta, 2007 20:36

Billboard-lehden saamien tietojen mukaan virvoitusjuomavalmistaja Pepsi jakaa yhdessä verkkokauppa Amazonin kanssa Yhdysvalloissa DRM-vapaata musiikkia Pepsin seuraavassa "kerää korkit" -kampanjassa.
Pepsi laittaa ensi helmikuussa liikkeelle viisi miljardia virvoitusjuomapulloa, joiden korkkeja keräämällä kuluttajat voivat ladata kappaleita ilmaiseksi Amazonin digitaalisesta musiikkikaupasta. Viisi korkkia keräämällä kuluttaja voi ladata haluamansa kappaleen musiikkikaupan valikoimista.
Pepsille musiikkilatausten jakelu virvoitusjuomien yhteydessä on jo tuttua, sillä ensimmäisen kerran Pepsi jakoi latausoikeuksia Yhdysvalloissa vuonna 2004, jolloin Pepsi teki yhteistyötä Applen iTunesin kanssa. Tuolloin kuluttajat latasivat iTunesista noin 5 miljoonaa ilmaista kappaletta.
Amazonin musiikkikauppa tarjoaa tällä hetkellä musiikkia useilta eri levy-yhtiöiltä, mutta suurista nimistä puuttuvat Warner Music Group ja Sony BMG Music Entertainment, jotka eivät toistaiseksi kauppaa musiikkiaan ilman DRM-suojauksia. Amazonin kautta kuluttaja voi ostaa ainoastaan DRM-vapaata musiikkia MP3-tiedostoina, joten Warnerin ja Sonyn poissaolo liittyy DRM-suojauksiin.
Pepsin ja Amazonin kampanja ei kuitenkaan välttämättä sisällä kaikkia musiikkikaupassa olevia kappaleita, sillä Amazon ei halua Billboardin tietojen mukaan maksaa levy-yhtiöille täyttä 0,65-0,70 dollarin maksua kappaleelta, vaan Amazon tähtää kampanjan osalta 0,40 dollarin maksuun per musiikkikappale.
Amazonin musiikkikauppa saanee kampanjan myötä huomattavasti lisää näkyvyyttä, jonka uskotaan nostavan musiikkikaupan suosiota. Tällä hetkellä Amazonin digitaalisen musiikkikaupan markkinaosuus on Billboardin arvioiden mukaan noin 3 prosentin luokkaa.
Lähteet:
paidContent
Reuters

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.