IBM:n patentti toisi lisää mainoksia DVD-elokuviin

Kaarlo Räihä
27. marraskuuta, 2007 18:40

Patentteja kahmiva teknologiayritys IBM on hakenut Yhdysvalloissa patenttia DVD-elokuvalle, jonka katselun yhteydessä kuluttajalle näytettäisiin pakollisia mainoksia.
Kuluttajan katseluelämys voitaisiin siis lopettaa tietyissä kohdin elokuvaa näytettävillä mainoksilla, joita ei voi ohittaa kelaamalla.
Mainoksien näyttäminen olisi sidoksissa kuluttajan hankkimaan lisenssiin, eli kuluttaja voisi maksaa elokuvastaan suuremman hinnan, jolloin mainoksia ei olisi lainkaan tai pienemmällä summalla elokuvassa esiintyisi "mainostaukoja". Menetelmä toimii sekä ostettavissa että vuokrattavissa elokuvissa.
Mainokset voivat olla valmiina DVD-levyllä tai ne voi vaihtoehtoisesti ladata myös internetistä, jolloin mainonnan saisi kohdennettua tarkemmin.
IBM:n hakema patentti ei kuitenkaan ole käyttökelpoinen nykyisillä DVD-soittimilla, sillä soittimissa ei ole tukea internetistä ladattavissa olevalle sisällölle ja markkinoilla olevat soittimet eivät sisällä mahdollisuutta lisenssien tarkastelulle.
Pakolliset mainostuokiot kesken elokuvan ovat kuitenkin mahdollisia nykyiselläkin DVD-tekniikalla ja IBM:n patentti saattaa innostaa elokuvastudioita tekniikan kokeiluihin.
Tietokoneella kyseiset elokuvat saisi pienellä vaivalla katsottua ilman mainoksia esim. AnyDVD-ohjelman avulla, joka osaa poistaa elokuvissa käytettävät user operation prohibition -rajoitukset, mutta tavallisten DVD-soittimien osalta tilanne ei ole yhtä hyvä kuluttajan näkökulmasta.
HD DVD- ja Blu-ray-elokuvissa IBM:n patentti olisi kuitenkin toteutettavissa lähes sellaisenaan, sillä kaikki HD DVD -soittimet pystyvät lataamaan sisältöä internetistä ja Blu-ray-soittimiin kyseinen ominaisuus on tulossa pakolliseksi Profile 2 -määrityksen myötä.
Lähteet:
Ars Technica
Gizmodo

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.