Google aloittaa kännykkämainonnan

Lauri Jämsä
16. marraskuuta, 2007 9:22

Google on tuomassa kännykkämainontapalvelunsa samanaikaisesti kaikkiin Pohjoismaihin. Mobile Ads -palvelu liittää kännyköillä tehtyihin hakuihin internetistä tuttuja tekstimainoksia.
Matkapuhelimien pienten näyttöjen takia tekstimainoksien täytyy olla kuitenkin selvästi tietokoneissa näytettäviä mainoksia lyhyempiä. Hakutulosten yhteydessä luvataan näkyvän kaksi mainosta, joiden hinnoittelu määräytyy Googlen tavallisten tekstimainoksien tapaan.
Kännykkämainonnan eduksi kerrotaan esimerkiksi se, että mainoksessa kerrotaan suoraan mainostajan puhelinnumero, johon käyttäjä pystyy soittamaan. Google kertoo, että puhelinnumeroiden näkyminen ja soittoaika voidaan sovittaa suoraan palvelun aukioloaikoihin.
"Maailmassa on noin miljardi internet-käyttäjää tietokoneella ja kolme miljardia kännykän käyttäjää. Siksi mobiilimainonta kiinnostaa niin paljon", kertoi Googlen Suomen maajohtaja Petri Kokko Tietokone-lehdelle.
"Uskon, että tässä on aika paljon potentiaalia. Suomi on mobiilin edelläkävijämaa. Ja tämä on niin helppo ottaa käyttöön."
Kokko kertoi myös monien suomalaisten yritysten suunnanneen mobiilimainoksia ulkomaisille käyttäjille. "Klikkaussuhteet ovat olleet hyvin rohkaisevia esimerkiksi soittoäänimainoksissa. Kännykkä on niin henkilökohtainen väline." Hänen mukaansa klikkaussuhteet voivat vaihdella mainoksesta ja aiheesta riippuen, mutta prosentuaalinen määrä voi nousta jopa yli viiden prosentin.
Tällä hetkellä Pohjoismaissa kännykkämainoksia välittää jo Add2Phone-niminen yhtiö, joka on arvioinut mobiilimainonnan markkinoiden lähentelevän Suomessa jo 10 miljoonaa euroa.
Myös Nokia on ilmoittanut tuovansa mainoksia kännyköihin useiden puhelinoperaattoreiden tapaan. TeliaSonera kertoo puolestaan aloittavansa mainosten pommittamisen kännykällä surffattavien sivujen päälle heti alkuvuodesta, mikäli se saa luvan hankkeeseen tietosuojaviranomaisilta.

Lähde:
Tietokone

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.