7Digitalin asiakkaat suosivat DRM-vapaata musiikkia

Kaarlo Räihä
12. marraskuuta, 2007 18:57

Isossa-Britanniassa toimiva digitaalisen musiikin verkkokauppa 7Digital on huomannut, että kuluttajat suosivat DRM-vapaata musiikkia, kun he tekevät ostoksiaan verkkokaupassa. Noin 80 prosenttia 7Digitalin myymästä musiikista on DRM-vapaassa muodossa.
Vaikka 7Digital ei ole internetin tunnetuin tai suurin digitaalisen musiikin verkkokauppa, on sen valikoimissa yli kolme miljoonaa musiikkikappaletta. Valikoimissa on sekä suurempien levy-yhtiöiden että pienempien itsenäisten levy-yhtiöiden musiikkia. Tällä hetkellä kaupan tarjoamista kappaleista noin 60 prosenttia on ostettavissa ilman DRM-suojauksia ja yrityksen tarkoituksena on saada lähes kaikista kappaleista DRM-vapaa versio myytäväksi ensi kesään mennessä.
DRM-vapauden lisäksi 7Digitalin kautta ostoksia tekevät asiakkaat tuntuvat suosivan MP3-tiedostoja kilpailevien WMA- ja AAC-formaattien sijaan. "Kuluttajat ovat paljon fiksumpia kuin mitä monet luulevat ja enemmistö valitsee MP3:n jos heille tarjotaan vaihtoehtoa. MP3 on ainoa kunnollinen valinta yhteensopivuuden osalta, sillä se toimii iPodeissa, monissa matkapuhelimissa ja kaikissa MP3-soittimissa" kommentoi 7Digitalin Ben Drury.
Drury uskoo myös, että digitaalisen musiikin myynti kasvaisi huomattavasti, jos kaikki suuret levy-yhtiöt aloittaisivat musiikin kauppaamisen ilman DRM-suojauksia. 7Digitalin mukaan DRM-vapaus nostaa myös kokonaisten albumien myyntiä, sillä lähes 70 prosenttia DRM-vapaista myynneistä koostui kokonaisista albumeista, kun DRM-suojattujen tiedostojen kohdalla kuluttajat ostavat lähinnä yksittäisiä kappaleita.
Lähteet:
Ars Technica
Macworld

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.