Vain pieni osa kuluttajista maksoi rahaa Radioheadin uutuusalbumista

Kaarlo Räihä
6. marraskuuta, 2007 18:15

Radioheadin uusi In Rainbows-albumi julkaistiin internetissä lokakuun alkupuolella ja kuluttajat saivat itse päättää mitä he ladattavasta MP3-muodossa olevasta albumista haluavat maksaa.
Nyt internet-sivustojen suosiota ja käyttöä mittavaa comScore on julkaissut omat lukunsa albumin suosiosta, joiden valossa ilmaisuus näyttää kiinnostavan kuluttajia. comScoren tietojen mukaan albumin myyntiä varten pystytetyllä inrainbows.com-sivustolla vieraili lokakuun aikana noin 1,2 miljoonaa eri käyttäjää, joista suurin osa myös latasi vierailun ohella uutuusalbumin.
Näistä 1,2 miljoonasta ihmisestä 62 prosenttia ei maksanut albumista mitään, vaan he latasivat sen ilmaiseksi. Kun tämä yhdistetään aiempaan tietoon levyn suosiosta P2P-verkoissa, jää albumista maksaneiden kuluttajien osuus pieneksi.
comScoren tiedot yllättivät monet, sillä aiemmin levystä maksaneiden osuus on arvioitu suuremmaksi. "Olen yllättynyt vapaamatkustajien suuresta määrästä" totesi pääomasijoittaja Fred Wilson, joka on ollut perustamassa sijoitusyhtiö Union Square Venturesia. "Aikaisemmat arvailut albumin menestyksestä ovat olleet positiivisempia. Itse maksoin albumista viisi dollaria eikä se tuntunut mitenkään typerältä. Kyseessä on loistava albumi, paras mitä he ovat tehneet aikoihin. Mutta tämä albumi osoittaa selvästi, että suurin osa kuluttajista ajattelee, että digitaalisen musiikin pitäisi olla ilmaista, eikä sen ostaminen ole vaivan arvoista. Kyseessä on suuri joukko kuluttajia, joita ei voi vain hylätä ja nyt onkin aika kehittää liiketoimintamalli, jonka avulla kyseisistä kuluttajista voidaan hyötyä" jatkaa Wilson.
Yhdysvaltalaiset kuluttajat tuntuivat olevan hiukan muuta maailmaa innokkaampia maksamaan albumista, sillä maksavien kuluttajien osuus oli muuta maailmaa suurempi ja myös albumista maksetut summat olivat suurempia. Maksun suorittanut yhdysvaltalainen kuluttaja maksoi albumista keskimääräisesti noin kahdeksan dollaria ja viisi senttiä, kun muualla vastaava luku oli noin neljä dollaria ja 64 senttiä. Luvut eivät ole kuitenkaan suoraan vertailukelpoisia, sillä yhdysvaltalaisilla kuluttajilla on yleensä enemmän rahaa, jota voi käyttää esim. musiikin hankintaan.
Yhteensä albumia on ostettu digitaalisina latauksina noin 3 miljoonan dollarin edestä. Eniten Radioheadille rahaa toivat ne kuluttajat, joiden albumista maksama hinta oli 8-12 dollarin välillä. Heidän osuus kaikista levyn lataajista oli vain noin 12 prosenttia, mutta rahallisesti Radiohead on saanut yli puolet dollareista heidän ansiostaan.
comScoren keräämät tiedot eivät kuitenkaan ole tarkkoja tietoja albumin myynneistä, sillä comScore kerää tietonsa seuraamalla noin kahta miljoonaa internetin käyttäjää ympäri maailmaa. Luvuissa ei ole myöskään mukana fyysisen albumin tuomia dollareita.
Radioheadin toimintaa on kommentoinut mm. TAXI:n toimitusjohtaja Michael Laskowia. TAXI mm. neuvottelee artistien ja levy-yhtiöiden välille levytyssopimuksia. Laskow sanoo, että levy-yhtiöt ovat rahoittaneet Radioheadin toimintaa viimeiset 15 vuotta, jonka ansiosta Radiohead on saanut suuren joukon tukijoita. Nyt Radiohead jatkaa musiikin myyntiä näille kuluttajille ilman levy-yhtiöitä, jotka eivät saa enää lainkaan rahaa Radioheadin toimista. Laskowin mukaan tämä on hieno asia yhtyeelle, koska se saa enemmän rahaa ja yhtyeen tukijoille, sillä he saavat musiikkiaan edullisemmin. Laskow ei kuitenkaan usko, että kyseessä olisi kaikille yhtyeille toimiva toimintamalli, sillä musiikin markkinointi ja fanien kerääminen on todella hankalaa ilman levy-yhtiöiden tukea, joten uudet artistit ja yhtyeet eivät voi juuri seurata Radioheadin jalanjälkiä.
Laskowia positiivisemmin asian näkee mm. comScoren analyytikko Edward Hunter, jonka mielestä Radiohead on tempauksellaan onnistunut siinä, missä levy-yhtiöt ovat epäonnistuneet. Hunterin mukaan Radioheadin toimet ovat näyttäneet kuluttajille, miten artistien ja levy-yhtiöiden tulisi kohdella kuluttajia.
Lähteet:
comScore
Hifimaailma

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.