Musiikkijättien Total Music syrjäyttää iTunesin?

Kaarlo Räihä
14. lokakuuta, 2007 14:42

Vaikka Applen iTunes on ylivoimaisesti suurin ja menestynein digitaalinen musiikkikauppa, eivät suuret levy-yhtiöt ole sulattaneet Applen asettamia toimintaehtoja mukisematta. Aiemmin mm. iTunesissa käytettävä tasahinnoittelu on aiheuttanut eripuraa levy-yhtiöiden ja Applen välille. Kärhämöinnin takia Universal ei ole antanut Applelle lupaa myydä levy-yhtiön kappaleita ilman DRM-suojauksia, joten kilpailevat Amazonin ja RealNetworksin musiikkikaupat ovat tämän takia saaneet pienoisen etulyöntiaseman markkinoilla.
Nyt BusinessWeek-lehden saamien tietojen mukaan Universal Music Groupin toimitusjohtaja Doug Morris on neuvottelemassa Sony BMG:n ja Warner Music Groupin kanssa yhteistyöstä, jonka tarkoituksena olisi luoda Total Music -nimellä kulkeva kilpailija Applen iTunesille. Jos yhteistyö toteutuu, jäisi sen ulkopuolelle suurista levy-yhtiöistä ainoastaan EMI.
Total Musicin tarkka toimintamalli on vielä arvailujen varassa, mutta tämän hetkisten tietojen mukaan palvelun viiden dollarin kuukausimaksu lisättäisiin suoraan kannettavien mediasoittimen hintoihin, jolloin kuluttajat voisivat ladata musiikkia soittimeensa ilman lisäkuluja. Total Music on tarkoitus tuoda mediasoittimien lisäksi myös matkapuhelimiin, jolloin kuluttaja saisi halutessaan mahdollisuuden liittyä Total Musicin asiakkaaksi tai matkapuhelinoperaattori voisi myydä kuluttajalle kuukausimaksultaan hintavampaa matkapuhelinliittymää, jossa olisi käyttöoikeus Total Music -palveluun.
Tällöin levy-yhtiöt saisivat tuottoja jokaisesta myydystä musiikkisoittimesta. iTunesin kanssa levy-yhtiöt saavat tuloja ainoastaan myydyistä kappaleista, joten ansaintamalli on levy-yhtiöille erilainen. Universalille kokemus ei ole kuitenkaan uusi, sillä se saa pienen osan jokaisen Zune-mediasoittimen myynnistä tulevista tuloista.
Muutamien arvioiden mukaan Total Music kasvattaisi mediasoittimen hintaa noin 90 dollarilla, sillä nykyisellä kehitysvauhdilla monet kuluttajat hankkivat uuden matkapuhelimen tai mediasoittimen noin puolentoista vuoden välein.
Lähteet:
BusinessWeek
PC World

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.