Yhdeksän kymmenestä amerikkalaisesta ei tiedä mitä HDTV tarkoittaa?

Lauri Jämsä
25. syyskuuta, 2007 20:26

Aina ei edes HD-television omistaminen takaa sitä, että tietäisi mitä HDTV-lähetykset ovat. Ei ainakaan Yhdysvalloissa.
Best Buy -kauppaketju suunnittelee aloittavansa kampanjan, jolla opastetaan ihmisiä HDTV:n saloihin. Kampanja lienee aivan oikeutettu ja aiheellinen, sillä yhtiön tekemän tutkimuksen mukaan 89 prosenttia asiakkaista myöntää, etteivät tiedä tarkalleen mitä HDTV tarkoittaa.
Kyselyn mukaan neljä kymmenestä ihmisestä ei tiennyt, että teräväpiirtolähetyksien katsomiseen tarvitaan HD Ready -merkinnällä varustettu televisio. Yli puolet vastanneista kertoivat sen sijaan kuluttavansa 75-100 prosenttia kotiteatteribudjetistaan pelkkään televisioon. Best Buyn kotiteatterispesialistin mukaan kotiteatterin kuluista television hankinnan tulisi syödä ainoastaan puolet.
Vaikka 41 prosenttia teräväpiirtotelevision omistajista myönsivät, etteivät tiedä oikeastaan mitä HDTV edes tarkoittaa, he eivät kuitenkaan halua myöntää sitä ystävilleen tai perheilleen.
"Ette voi uskoa niiden kertojen määrää, kun joku tulee kauppaan ja sanoo tahtovansa ainoastaan litteän television, muulla ei ole väliä", Best Buyn kotiteatteriosaston apulaisjohtaja Mike Mohan sadattelee.
"On olemassa vääriä luuloja siitä, että litteä televisio tarkoittaisi HD:ta. Näin ei ole. Täytyy tehdä muutakin. Täytyy päivittää myös HD-palveluntarjoajaan. Emme halua vain vähentää palautettujen taulutelevisioiden määrää, vaan parantaa myös asiakkaidemme tyytyväisyyttä palveluun", Mohan sanoo.
Vaikka tavallisten kuluttajien tietämättömyys teräväpiirtoasioissa on aivan luonnollista ja ymmärrettävää, on hyvä, että asialle koitetaan tehdä jotain. Best Buyn lanseeraaman HD Done Right -kampanjan tarkoituksena on levittää tietoisuutta HDTV:n mahdollisuuksista ja antimista.
Best Buyn palkkalistoilla on yhteensä noin 140 000 työntekijää 1 200 liikkeessä ympäri Yhdysvaltoja, Kanadaa ja Kiinaa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 1 012 asiakasta.

Lähteet:
Lehdistötiedote
CNN Money

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.