NBC:n TV-sarjat poistuvat iTunesista

Kaarlo Räihä
1. syyskuuta, 2007 11:47

Applen ja NBC:n välinen yhteistyö iTunesin suhteen on tulossa päätökseen. Osapuolet ovat ilmoittaneet, että NBC:n TV-sarjat poistuvat iTunesin valikoimista joulukuun aikana, eivätkä NBC:n uudet syyssarjat saavu lainkaan iTunesiin.
Osapuolien välejä hiertävät mm. raha ja ongelmat piratismin kanssa. NBC olisi halunnut hinnoitella TV-sarjojensa jaksoja vapaammin, sillä nykyinen 1,99 dollarin hinnoittelu ei miellytä yritystä. Applen mukaan NBC olisi halunnut nostaa yksittäisten TV-sarjojen jaksojen hintoja jopa 4,99 dollariin, joka ei kelvannut Applelle. NBC:n Cory Shieldsin mukaan asia ei kuitenkaan ole näin, vaan tarkoituksena on saada vapaampi hinnoittelu iTunesin videosisällölle.
Shields sanoo, että tasahinnoittelu auttaa ainoastaan Applea, joka ei välitä lainkaan sisällöntuottajien toivomuksista. NBC olisi mm. halunnut myydä useamman TV-sarjan jaksoja sisältäviä paketteja toisenlaisella hinnoittelulla.
Myös piratismi hiertää osapuolten välejä, sillä NBC:n mukaan Apple ei ole yrittänyt estää millään tavalla luvattomasti ladatun sisällön katselua yrityksen iPod-soittimilla. Tämän vuoksi monet iPodin omistajat lataavat TV-sarjansa luvattomasti internetistä, eivätkä täten hanki niitä iTunesista, joka laskee TV-sarjojen myyntiä.
Taloudellisesti takaisku yrityksille ei ole valtava, sillä videoiden myyminen internetissä ei ole vielä saavuttanut samanlaisia mittasuhteita kuin musiikin myyminen. iTunesin TV-sarjojen myynti kokee kuitenkin kolauksen, koska NBC:n osuus myydyistä TV-sarjoista on noin 30 prosenttia. NBC:n suosikkisarjoihin iTunesissa ovat kuuluneet mm. Battlestar Galactica, Heroes ja The Office.
Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun Apple kohtaa ongelmia neuvotteluissa mediajättien kanssa. Aikaisemmin tänä vuonna Universal Music Group asettui Applea vastaan ja yhtenä kivenä kengässä oli myös silloin tuotteiden tasahinnoittelu. Gartnerin analyytikko Allen Weiner sanookin, että Applen on pian muutettava käytäntöään, sillä se ei miellytä mediajättejä lainkaan.
Lähteet:
MarketWatch
Dailytech
Forbes

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.