Google ja Universal yhteistyöhön

Kaarlo Räihä
14. elokuuta, 2007 23:39

Universal Music Groupin viime viikolla tekemä ilmoitus DRM-vapaan musiikin myynnistä ei jäänyt Universalin ainoaksi uutuudeksi, sillä nyt Universal on luomassa omaa gBox-musiikkikauppaa, jonka mainostamisesta huolehtii Google.
Google tulee mainostamaan gBoxia niissä hakutuloksissa, joissa etsitään Universalin musiikkia tai artisteja. Googlen tarkoituksena on siis kerätä mahdollisimman paljon asiakkaita uudelle kaupalle, kun se avataan tämän kuun 21. päivä.
Ainakaan toistaiseksi Google ei aio ottaa osaa gBoxin tuloista, vaan Universal ostaa Googlelta vain hieman tehokkaampaa mainostilaa. Googlen edustajan mukaan kyseessä on puhtaasti mainospohjainen yhteistyö, eikä Googlen suunnitelmiin kuulu oman musiikkikaupan avaaminen.
Vaikka Universalin DRM-vapaita kappaleita tullaan myymään mm. Amazonin, Wal-Martin, Best Buyn ja RealNetworksin nettikaupoissa, on gBox se kauppapaikka, jonne Google tulee kävijöitä ohjaamaan.
gBox tulee toimimaan sekä Internet Explorer- että Firefox-selaimilla, mutta toistaiseksi kaupan toimivuus on taattu vain Windows-käyttöjärjestelmällä. Mac OS X:n ja matkapuhelimien kanssa toimivat versiot on tarkoitus julkaista myöhemmin.
gBox tarjoaa Universalin musiikkia 0.99 dollarin kappalehintaan ja jos kuluttaja ei halua ostaa DRM-vapaata musiikkia, voi hän hankkia itselleen kappaleet myös DRM-suojauksien kanssa. Hinta on sama riippumatta siitä, haluaako kuluttaja kappaleensa ilman DRM-suojauksia vai DRM-suojauksien kera.
Vaikka Universal ilmoitti kappaleiden maksavan 0.99 dollaria, on RealNetworksin Rhapsody-palvelun tilaajien mahdollista ostaa kappaleita 0.89 dollarin kappalehintaan. Tämä voi ennakoida pieniä alennuksia myös muille kauppapaikoille.
Lähteet:
Pocket-lint.co.uk
eHomeUpgrade

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.