Suomalaistutkimus nostaa netin TV:n uhkaajaksi

Ilkka Ketola
23. toukokuuta, 2007 18:54

Talosustutkimuksen, hasan & partnersin ja Dagmarin yhteistyössä tekemä tutkimus vahvistaa sen, mikä on havaittu jo kaiken kansan keskuudessa: Internetin käyttö lisääntyy kaikissa ikäryhmissä. Tutkimuksen mukaan netin suosio ei kuitenkaan vähennä muiden medioiden käyttöä.
Tutkimus, nimeltään eMedia 2007, tarkasteli erityisesti digitaalisten medioiden aiheuttamaa murrosta suomalaiskuluttajien mediakäyttäytymisessä. Havaintojen mukaan luottamus paperilehtiin on edelleen huomattavasti korkeampaa kuin verkkopalveluihin tai näköisverkkolehtiin.
Televisio säilyttää sekin vahvan asemansa, mutta on ehkä eniten uhattuna. Kaikki vastanneet kertovat edelleen katselavansa mainoksia, mutta netin viikkokäyttäjistä 43 prosenttia arvioi mainosten katselunsa vähentyneen parin viime vuoden aikana.
Television kannalta huolestuttavaa on myös se, että juuri nuoret ovat valmiimpia luopumaan TV:stä kokonaan. Tutkimuksen mukaan netti on jo nyt televisiota suositumpi media nuorison keskuudessa.
Toinen internetin käyttöä voimakkaasti lisännyt ryhmä löytyy ikähaitarin toisesta päästä. Tutkimuksen mukaan eläkeläisistä jopa 21 prosenttia käyttää nettiä päivittäin.
Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten kävijät löytävät eri sivustoille. Radio osoittautui luultua heikommaksi sisäänheittäjäksi, sen sijaan sanomalehdet ja televisio ohjaavat väestöä tehokkaasti eri sivustoille.
Verkkomainontaan suhtautuminen vaihtelee, mutta tuttaviin ja sukulaisiin luotetaan. Yli puolet netin käyttäjistä kertoo menneensä osoitteeseen tuttavansa suosituksesta.
Verkkomainontaan suhtaudutaan neutraalisti tai positiivisesti, kun taas tuttavien tai sukulaisten antamat suositukset ovat luotettavuudessaan ylivoimaisia - yli puolet netin käyttäjistä on mennyt internetosoitteeseen tuttavan suosittelemana.
Tulosten käsittelytavasta ja eri haastatteluryhmien painotuksista tarkemmin mitään tietämättä on tutkimuksen antiin syytä suhtautua varauksella ainakin pohtiessa netin ulkopuolisten medioiden kohtaloa. Tutkimuksen esitutkimus tehtiin nimittäin kahtena ryhmäkeskusteluna netissä ja Taloustutkimus järjesti lisäksi internetpaneelin, jonka otos oli yli 2 300 henkeä. Puhelinhaastattelun otos oli vain tuhat henkeä, joten riskinä on, että tutkimus antaa yltiö positiivisen kuvan netin suosiosta.
Lähde:
MTV3-STT

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.