Joostille rahoitusta 45 miljoonalla dollarilla

Ilkka Ketola
12. toukokuuta, 2007 17:24

Netin videokatselun uudisraivaaja Joost kertoi torstaina saaneensa 45 miljoonan dollarin (33,3 miljoonan euron) edestä rahoitusta viideltä eri sijoittajalta. Kerätyt varat sijoitetaan tuotekehittelyyn, laajentumiseen, palvelutarjonnan parantamiseen sekä alueelliseen erikoistumiseen.
Sijoittaneet yhtiöt olivat Index Ventures, Sequoia Capital, Li Ka Shing -säätiö, CBS Corporation sekä Viacom. Sijoittajat saavat vähemmistöosuuden osakekannasta, joten päätösvalta säilyy Janus Friisillä sekä Niklas Zennströmillä.
Joost on Friisin ja Zennströmin aloittama hanke, joka pyrkii muodostamaan Internetin videoiden katselusta enemmän perinteistä television katselua muistuttavan miellyttävän kokemuksen. Samalla halutaan kuitenkin hyötyä netin mahdollistamasta interaktiivisuudesta ja yhteisöllisyydestä.
Katsojille Joost on ilmainen, sillä ohjelmatarjonta rahoitetaan mainonnalla. Sisällöntarjoajille alusta taas on mieluinen, sillä tekijänoikeuksien valvonta on hyvin hallinnassa.
Mainostajille taas Joost tarjoaa, ainakin periaatteessa, tarkkaan pilkottua kohdeyleisöä, jonka reaktiot mainontaan saadaan hyvin rekisteröityä. Lisäksi mainonta voi olla interaktiivista, käyttäjälle voidaan tarjota esimerkiksi mahdollisuus hankkia tuotteesta lisätietoa linkin takaa.
Avoimeen beta-vaiheeseen edennyt Joost on toiminut enimmäkseen hyvin. Palvelulla on kuitenkin ollut vaikeuksia tarjota materiaalia niin hyvä laatuisena kuin mitä on lupailtu.
Lähde:
Joost (lehdistötiedote)

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.