Plasma ei kiinnosta enää

Lauri Jämsä
9. toukokuuta, 2007 18:51

Nykyään litteiden taulutelevisioiden markkinoista taistelee rajuimmin kaksi eri näyttötekniikkaa - LCD (Liquid Crystal Display) ja plasma. Suuret plasmanäytöt mielletään usein hintalaatusuhteeltaan LCD-näyttöjä paremmiksi. LCD-tekniikoiden kehittyessä ja halventuessa plasmatekniikalla toteutettujen näyttöjen myynti on nyt kuitenkin ensimmäisen kerran vähentynyt edelliseen vuoteen verrattuna.
Plasmanäyttöjen toimitukset pienenivät tammi-maaliskuussa yhden prosenttiyksikön 2006-vuoden tammi-maaliskuun toimitusmääriin verrattuna. Tammi-maaliskuussa maailmalla kävi kaupaksi yhteensä 2,3 miljoonaa plasmatelevisiota. Markkinatutkimusyritys DisplaySearchin tutkimuksista käy ilmi, että edelliseen vuosineljännekseen verrattuna plasmanäyttöjä lähti markkinoille tammi-maaliskuussa 14 prosenttiyksikköä vähemmän. 14 prosentin pudotus oli kova isku valmistajille, jotka odottivat markkinoiden pysyvän ennallaan.
Pienentyneen menekin ja plasmavarastoiden kasvun takia plasmanäyttöjen keskihinnat putosivat 13 prosenttiyksikköä loka-joulukuusta. Vuoden takaiseen keskihintaan verrattuna laskua on ollut 27 prosenttia. Hintojen laskun johdosta näyttötoimittajien yhteenlaskettu liikevaihto pieneni vuoden takaisesta 26 prosenttia (1,3 miljardia dollaria).
LCD-tekniikka on riistänyt plasmatelevisioiden markkinaosuutta erityisen paljon 37-tuumaisissa ja sitä suuremmissa näyttöluokissa. Toimitettujen plasmatelevisioiden keskikoko kasvoi viime vuoden alun 43,2 tuumasta 44,3 tuumaan.

Lähteet:
DisplaySearch
ITviikko

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.