Sonylta kilpailija YouTubelle

Kaarlo Räihä
26. huhtikuuta, 2007 23:04

Vaikka YouTube kerää suurimman osan internetin videonkatselijoista, eivät muut palvelut ole vielä lyöneet hanskojaan tiskiin. Olemassa olevien palveluiden keskinäisen kilpailun lisäksi markkinoille ilmaantuu tasaisin väliajoin myös uusia yrittäjiä. Videorintaman uusin tulokas on Sony, jonka oma videopalvelu avataan perjantaina Japanissa.
Sony kartoittaa aluksi palvelun suosiota Japanissa. Jos palvelu osoittautuu menestykseksi tullaan se avaamaan myös muualla maailmassa. eyeVio-nimellä kulkeva palvelu ei suuremmin eroa markkinoilla jo olemassa olevista palveluista. Käyttäjät voivat lähettää palveluun omia videoitaan ja katsella sekä kommentoida muiden laittamia videoita. Tämän lisäksi käyttäjät voivat rajata videon näkyvyyden vain tietyille henkilöille ja määrätä kuinka kauan video pysyy palvelussa, joten palvelu kelpaa myös hieman yksityisempään videoiden esittämiseen.
Tekijänoikeudellisiin ongelmiin Sony aikoo suhtautua erityisellä vakavuudella ja palvelun videoita tullaan tarkkailemaan mahdollisten tekijänoikeusrikkomusten estämiseksi. Käyttäjämäärien kasvaessa videoiden tarkistaminen käy kuitenkin työlääksi, sillä esim. YouTubeen tulee päivittäin yli 60 000 uutta videota, joten muiden videopalveluiden tapaan myös Sonyn palveluun eksyy ennemmin tai myöhemmin tekijänoikeudella suojattua materiaalia.
Myös Sony aikoo rahoittaa palvelunsa mainostuloilla, joten suurten kävijämäärien houkutteleminen palveluun on tärkeää. Tämän takia Sony saattaa tuoda eyeVion mm. PlayStation 3:n ja PSP:n käyttäjien ulottuville, jolloin PC-käyttäjien lisäksi palveluun olisi helppo houkutella muitakin videoista kiinnostuneita.
Lähteet:
Reuters
ZeroPaid

Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.