CBS:n ohjelmia nettiin

Kaarlo Räihä
13. huhtikuuta, 2007 13:27

Yhdysvaltalainen televisio- ja radioyhtiö CBS on päässyt sopimukseen useiden tahojen kanssa ohjelmiensa jakelusta internetissä. CBS:n ohjelmia tulevat jakamaan mm. AOL, TV.com, Comcast, MSN Video ja Joost. CBS:n ohjelmat tulevat olemaan käyttäjille ilmaisia ja toiminta rahoitetaan mainoksilla, joita näytetään ohjelmien ohessa. CBS ei kuitenkaan luovuta sisältöään halvalla, sillä huhujen mukaan CBS ottaa jopa 90 prosenttia mainostuloista itselleen. Aiemmin CBS on myynyt sarjojaan mm. iTunesin ja Xbox Live Marketplacen kautta.
TV-sarjat kuten CSI, Survivor (Selviytyjät) ja Amazing Race kuuluvat CBS:n ohjelmatarjontaan, joten ainakin sisältö tulee kiinnostamaan monia katsojia. TV-sarjojen lisäksi myös CBS:n uutisia voi tulevaisuudessa seurata internetistä. Suurin osa ohjelmista on kuitenkin tarkoitettu vain Pohjois-Amerikkalaisille katsojille ja muille tarjotaan lähinnä lyhyitä koosteita ja urheilua.
Erityisesti Joostille sopimus on tärkeä, koska Viacomin lisäksi Joost ei ole vielä saanut isoja tekijöitä uuden P2P-TV-ideansa taakse. Joostin aukeamiseen on kuitenkin vielä jonkin verran aikaa, joten uusien yhteistyökumppaneiden löytyminen on vielä mahdollista ennen kuin palvelu avataan virallisesti suurelle yleisölle.
CBS:n lisäksi mm. ABC on miettimässä vastaavanlaista ratkaisua ja jos ABC päätyy samanlaiseen ratkaisuun on todennäköistä, että NBC seuraa perässä, joten tulevaisuudessa yhä useampi TV-sarja saattaa olla seurattavissa ilmaiseksi internetin kautta.
Lähteet:
Yahoo!
Ars Technica
Electronista

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.