Ilkka Ketola
13. huhtikuuta, 2007 11:46
Brittiläinen mediatutkimusyhtiö Enders Analysis povaa, että musiikkiteollisuudella on edessään haastavat ajat. CD-myynnin alamäki jatkuu, eikä digitaalisen musiikin myynti kasva yhtä kovaa vauhtia. Vaikeuksien syynä ei ole piratismi, vaan alan kykenemättömyys ohjata kehitystä oikeaan suuntaan.
Musiikkialan ongelmista on keskusteltu jo vuosia. CD-levyjen myynti on laskenut kymmenessä vuodessa noin neljäkymmentä prosenttia. Alamäki jatkuu, ja vuoden 2006 tasosta levymyynnin odotetaan laskevan vuoteen 2009 mennessä 16 prosentilla. Raportin arvion mukaan digitaalisen musiikin myynti ei kykene paikkaamaan myynnin laskua ainakaan seuraavassa viidessä vuodessa.
Enders Analysisin raportti nostaa alan suurimmaksi haasteeksi albumi-muotoisen tarjonnan katoamisen CD-levyjen alamäen myytä. Kun ennen 1-2 hyvän kappaleen voimalla voitiin myydä kokonainen albumi, jatkossa kuluttajat ostavat vain nämä hittiraidat digitaalisen musiikkikaupan valikoimasta.
Kuvio: CD-myynti laskee, digitaalisen musiikin myynnin nousu ei riitä paikkaamaan. (Lähde: Ars Technica / Enders Analysis)
Tämä synnyttää epäyhtälön myynnin laskun ja kasvun välille. Vaikka digitaalisen musiikin myynti on kustannustehokkaampaa (ei jakelu- ja pakkauskustannuksia), ei parista myydystä kappaleesta kuitenkaan voida millään pyytää niin kovaa hintaa, että tuotot vastaisivat albumimyynnin tuottoja.
Musiikkiteollisuuden syyttävä sormi on aina viime aikoihin asti osoittanut lähes poikkeuksetta nettipiratismia. Enders Analysisin tutkimuksen mukaan piratismi ei kuitenkaan ole syy sen enempää kuin DRM-järjestelemät ratkaisu ongelman korjaamiseksi.
Tutkimusraportin mukaan ongelmat ovat seurausta siitä, että teollisuus on menettänyt vaikutusvaltansa ja kontrollinsa alan tulevaisuuden suunnan ohjaamisesta. Vielä pahempana raportissa pidetään sitä, että ala on ollut huonosti valmistautunut muutoksiin ja tehnyt lyhytnäköisiä päätöksiä.
Ars Technican arvion mukaan musiikkiteollisuus ajautuu hakoteille alkuperäisen Napsterin aikaan. Tuolloin levy-yhtiöt päättivät panostaa tilauspohjaisiin palveluihin ja DRM-suojauksiin. Kuluttajia nämä vaihtoehdot eivät kuitenkaan miellyttäneet.
Parempi ratkaisu oli jo tuolloin tarjolla, ja sen kuluttajat valitsivat. P2P-verkoista musiikinystävät pystyivät poimimaan haluamansa raidat. Laillinen vastike vertaisverkoille tuli vasta vuonna 2003 Applen iTunesin myötä.
Myös Applen dominoiva markkina-asema musiikkiyhtiöihin nähden sekä kontrolloiva ote kuluttajiin saa Enders Analysisin raportissa kritiikkiä. Tutkimuksen mukaan iTunesin ja iPodien suljettu ekosysteemi on vahingollista koko markkinan kehitykselle. Ensinnäkin kaikkien kappaleiden hinnoittelu saman hintaisiksi ei tutkimuksen mukaan edistä kappaleiden pitkäaikaista myyntiä. Toisekseen Applen toiminta työntää sekä kilpailevia soittimia että musiikkikauppoja pois markkinoilta.
Tilanne on toki muuttumassa myös Applen kohdalta, kun EMI:n musiikkia aletaan myydä iTunesissa ilman DRM-rajoitteita. Jatkossa siis kaikki AAC-tiedostoja toistavat soittimet voivat toistaa iTunesista ostettuja raitoja.
Muuttuneet musiikin kulutustottumukset vaikuttavat jo levy-yhtiöiden muihinkin strategioihin. Esimerkiksi ennen käytännössä ilmaiseksi jaetut musiikkivideot ovat YouTuben kaltaisten videopalveluiden vuoksi jo tärkeä potentiaalinen tulonlähde. Tämä on saanut jo Universalin unohtamaan oikeustoimet ja solmimaan musiikin ja videoiden jakelusopimuksen YouTuben kanssa.
Lähde:
Ars Technica