Tutkimus: Nokia keski-ikäisille, Motorola nuorten valinta

Ilkka Ketola
29. maaliskuuta, 2007 6:50

Nielsen Media Research selvitti, voiko australialaisia matkapuhelimen omistajia jakaa ryhmiin heidän suosimansa puhelinmerkin mukaan. Tutkimus osoitti, että kaikilla puhelinvalmistajilla on kirjava käyttäjäkunta. Tietyntyyppiset ryhmät tuntuvat kuitenkin suosivan tiettyjä merkkejä.
Vastaava tutkimus Suomessa tuottaisi varmasti ainakin hieman eri tuloksen. Australiassa kännykkäkansa voidaan jakaa ryhmiin seuraavasti:
Nokia: perhekeskeiset, keski-ikäiset, terveydestään huolehtivat, tasapainoa hakevat ja johtavassa asemassa olevat
Motorola: muotitietoiset, alle 24-vuotiaat, hauskuutta hakevat, individualistit
Sony Ericsson: päämäärätietoiset nuoret miehet, ammattilaiset, menestyskeskeiset, individualistit
LG: perheenäitien valinta, kotona pysyttelevät vanhemmat, menestyskeskeiset, tasapainoa tavoittelevat
Samsung: nuoret, urakeskeiset naiset, menestystä tavoittelevat, hauskanpitäjät
Tutkimuksen tärkein anti operaattoreille on, että muotiesineenä ja ihmistä määrittäväksi puhelimen tulkitsevat henkilöt pitävät puhelinmallia operaattorivalintaa tärkeämpänä. Tulos ei kylläkään ole yllättävä, sillä operaattoreilla on taipumus tarjota samantyyppisiä ja samoin hinnoiteltuja palveluja. Ainoa merkittävä erottava tekijä on siis puhelin, joka on myös operaattorivalintaa selkeämmin ympäristöön näkyvä osa yhtälöstä.
Nielsen Media Researchin Jody Loughlin enteileekin, että muodikkuus tulee jatkossa olemaan yhä tärkeämpi kriteeri puhelinta valittaessa. Hän uskoo myös, että Applen tulo mukaan puhelinmarkkinoille kiihdyttää kisaa entisestään.
AfterDawnin juuri avattu kännyköiden laitevertailu ei ehkä osaa suositella sinulle puhelinta ikäsi tai elämäntyylisi perusteella, mutta puhelinten ominaisuudet ja muiden käyttäjiemme suositukset sen sijaan saat selville.
Lähteet:
Sydney Morning Herald
Engadget

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.