News Corporation ja NBC tuovat kilpailijan YouTubelle

Kaarlo Räihä
23. maaliskuuta, 2007 7:17

Aiemmat huhut mediajättien ideasta luoda yhteisvoimin kilpailija YouTubelle näyttävät käyvän toteen. News Corporation ja NBC ovat ilmoittaneet yhteistyöstä, jonka avulla luodaan YouTuben tapainen videopalvelu. News Corporationin ja NBC:n lisäksi Yahoo!, Microsoft ja Time Warner/AOL tuottavat palveluun sisältöä ja auttavat sisällön esittämisessä näyttämällä sitä omien jakelukanaviensa kautta.
Uudella palvelulla ei ole vielä nimeä tai tarkkaa julkaisupäivämäärää, mutta tällä hetkellä puhutaan toiminnan aloittamisesta kesällä. Palveluun pitäisi käyttäjien omien videoiden ohella tulla myös useita TV-sarjoja ja elokuvia ja julkaisun aikaan katsottavissa pitäisi olla TV-sarjoja kuten Heroes, 24, Prison Break (Pako) ja The Simpsons (Simpsonit). Elokuvista on vastaavissa luvassa mm. Borat, Little Miss Sunshine ja Devil Wears Prada (Paholainen pukeutuu Pradaan).
Palvelussa olevat videot ovat käyttäjälle ilmaisia, mutta ne ovat mainosrahoitteisia, joten aivan kivuttomaan katseluelämykseen ei päästä. Mainosaikaa ovat ostaneet mm. Intel, Cisco ja General Motors, joten usko palvelun tulevaisuuteen on kova myös mainostajien keskuudessa. Videoita voi YouTuben tapaan laittaa myös muille sivustoille, jolloin käyttäjien ei varsinaisesti tarvitse poistua käyttämiltään sivustoiltaan vaan hän voi lisätä videoita vaikka omalle MySpace-sivustolleen.
"Tämä yhteistyö tulee muuttamaan internetin kautta tapahtuvaa videoiden levittämistä pysyvästi. Alusta alkaen voimme tavoittaa lähes kaikki Yhdysvaltojen internetin käyttäjät ja tarjota heille videoita, joita he haluavat nähdä. Odotamme mielenkiinnolla mitä tämä yhteistyö tuo tullessaan ja otamme mukaamme muitakin halukkaita sisällöntuottajia ja -jakelijoita, jotka haluavat hyödyntää tätä ainutlaatuista mahdollisuutta" sanoi News Corporationin toiminnanjohtaja Peter Chernin lausunnossaan palvelun tulevaisuudesta.
Tällä hetkellä näyttää että uudella palvelulla olisi asiat hyvin, mutta jos palvelu toteutetaan huonosti on sen vaikea kerätä tarvittavaa yleisömassa toiminnan jatkuvuuden takaamiseksi. YouTube tulee myös tarjoamaan palvelulle kovan vastuksen ja altavastaajan asemasta ei ole helppo nousta markkinajohtajuuteen. Kuluttajille tilanne on sinällään hyvä sillä kilpailun myötä yhä useampi TV-sarja ja elokuva on katsottavissa internetissä ilmaiseksi. Toivottavasti kaupallisen sisällön näkyvyyttä ei ole rajoitettu vain Yhdysvaltoihin, jolloin myös muiden maiden asukkaat pääsisivät nauttimaan ilmaisesta tarjonnasta.
Lähde:
Ars Technica

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.